Dropbox Business Blog Nederland — 3 tips voor digitale innovatie bij universiteiten

Je leest nu 3 tips voor digitale innovatie bij universiteiten
Delen 
30 november, 2017 — 3 minuten leestijd

3 tips voor digitale innovatie bij universiteiten

De zomermaanden zijn voorbij en de herfst dient zich weer aan. Een teken voor universiteiten dat ze op een stroom nieuwe en terugkerende studenten kunnen rekenen. Hoewel er een nieuw academisch jaar start, blijft de uitdaging voor de IT-afdeling bij universiteiten hetzelfde: hoe zorgen we voor een naadloze digitale dienstverlening aan betalende studenten die een hoogwaardige kwaliteit van die diensten verwachten, terwijl het IT-budget niet met hetzelfde percentage is gestegen als hun collegegeld?

Er bestaat geen twijfel over: collegegeld blijft een belangrijke inkomstenbron voor universiteiten. Uit onderzoek van het Rathenau Instituut blijkt dat universiteiten in Nederland in 2015 579,5 miljoen euro aan inkomsten uit collegegeld inden. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Toch stijgen de budgetten – zeker die voor dienstverlening, faciliteiten en nieuwe technologie – niet in gelijke mate mee. Hoe kunnen universiteiten er toch voor zorgen dat ze kunnen blijven voldoen aan de technologische verwachtingen van studenten?

3 adviezen voor dit dilemma: Nu het eerste semester weer begonnen is, zochten we een aantal IT-leiders op van de beste universiteiten in Europa. Dit zijn de mensen met een bewezen staat van dienst als het gaat om digitale innovatie, dus we vroegen hen naar hun beste tips op het gebied van het beheersen van de vraag naar IT. Bovendien gaven ze advies over hoe universiteiten aan de technologieverwachtingen van studenten kunnen voldoen terwijl hun budgetten gelijk blijven.

Dit is wat ze zeiden:

Maak gebruik van externe consultants: Rene Storgaard Madsen van de University of Northern Denmark vertelt dat het binnenhalen van een objectieve, externe medewerker om je strategie te bepalen zich dubbel en dwars terugbetaalt. “Het biedt je niet alleen de mogelijkheid om bruggen te bouwen met IT-inkoop en marktonderzoek aan je business case toe te voegen, maar het zet vanaf het begin een best practice in je strategie”, zegt hij. “Bovendien biedt een consultant meerwaarde op het gebied van interne communicatie en helpt het je om zaken wat beter van een afstandje te bekijken.”

Investeer in tools die inspelen op de vraag van studenten: Volgens Adrian Ellison, IT-directeur aan de University of West London zijn “studenten universiteiten altijd twee stappen voor. Zij vinden altijd de beste online tools voor datgene wat ze willen of moeten doen. Praat dus met je studenten op het moment dat je diensten ontwikkelt die zij moeten gaan gebruiken – en maak deze diensten zo dat ze zich kunnen aanpassen aan veranderende wensen en eisen van studenten, zodat je je kostenefficiënt kunt aanpassen aan veranderingen.”

Haal het maximale uit cloudtechnologie/-aanbieders: Nu iedere student tussen de 1 en 3 mobiele apparaten bezit, moeten IT-directeuren accepteren dat “zij IT niet meer bepalen”, zegt Christine Sexton, voormalig IT-directeur aan de University of Sheffield. “Ik heb dat lang geleden geaccepteerd en ging de uitdaging aan. Een van de manieren om dit te doen is door gebruik te maken van aanbieders. Ik vroeg mezelf af: als clouddiensten samenvoegen, waarom zou ik het dan als IT-directeur zelf proberen te doen als iemand anders dat veel beter kan – en bovendien goedkoper?”, zegt ze.

Klik hier om te lezen hoe universiteiten de cloud gebruiken om aan de verwachtingen van studenten te voldoen en ze te overtreffen.

Meer Tips

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.