Dropbox Business Blog Nederland — 5 tips om iedereen bij je marketingactiviteiten te betrekken

Je leest nu 5 tips om iedereen bij je marketingactiviteiten te betrekken
Delen 
24 augustus, 2017 — 5 minuten leestijd

5 tips om iedereen bij je marketingactiviteiten te betrekken

Inspirerende marketingcampagnes kunnen groei stimuleren, omdat ze je doelgroep helpen je product te vinden en hen vertellen waarom juist dat product hun leven beter zal maken. Maar het is niet altijd even gemakkelijk om de aandacht van mensen te trekken. Het maken en verspreiden van inhoud gaat zo snel dat je meer nodig hebt dan alleen een goede boodschap en creatieve ideeën. Winnende campagnes maken gebruik van de creatieve geesten van teams in de hele organisatie.

Sterker nog: als je je marketing-, verkoop- en productteams bij elkaar brengt, kan je winst tot wel 19% sneller groeien en je winstgevendheid tot wel 15% hoger uitvallen. Maar dit zijn niet de enige teams die je nodig hebt. Als je projecten wilt creëren die echt indruk maken en je bedrijfsresultaten verbeteren, stellen de sterkste marketingteams doelen op in overleg met vele andere bedrijfsafdelingen en werken ze zo vroeg mogelijk al met hen samen. Hier zijn vijf tips om je afdelingen met elkaar te synchroniseren voor een succesvolle marketingcampagne:

1. Ken je klant: Vorm een team met de onderzoeksafdeling en de klantenservice

Werk samen met je onderzoeksteam om uitgebreide klantprofielen te ontwikkelen. Met dergelijke profielen krijg je meer informatie over je klanten, kun je je boodschap aan die doelgroep aanpassen en je bereik vergroten. Stel vragen: Wie is je ideale klant? Wat zijn hun behoeften en interesses? Kijk voor een gedetailleerde momentopname af bij je klantenserviceteam; dan hoor je uit eerste hand waar je klanten 's nachts wakker van liggen.

Tip van de expert: Maak waardevolle gegevens, onderzoek en profielen beschikbaar voor je bredere team. Vaak kun je aan de hand van dat onderzoek ook betere product- en verkoopbeslissingen nemen en sturen.

2. Maak afspraken over gezamenlijke doelen: Stem je werk in een vroeg stadium af met het productteam voor een succesvolle campagne

Het kan heel nuttig zijn om te weten waarom je product in de eerste instantie is ontwikkeld. Probeer samen met je team duidelijk voor ogen te krijgen waarmee jouw producten zich onderscheiden en ontwikkel een helder waardevoorstel. En zodra je een referentiekader met je boodschap en een plan voor de marktlancering hebt ontwikkeld, koppel je alles terug zodat iedereen op de hoogte is van de lanceringsstrategie.

Tip van de expert: Bewaar inhoud en de lanceringstijdlijn op een centrale locatie, waar iedereen ze eenvoudig kan openen en delen.

3. Continu verbeteren: Maak een feedbacklus met je verkoopteam

Je verkoopteam beschikt over een berg aan informatie over de manier waarop vorige campagnes door je bestaande klanten en mogelijke nieuwe klanten zijn ontvangen. Vraag je verkoopteam of zij je kort willen vertellen hoe de laatste campagne is ontvangen voordat je je volgende project start. Stel eerst de twee absolute basisvragen: Wat werkte goed? Wat werkte niet? Met deze feedback kun je goed de kwaliteit van je leads en de effectiviteit van je campagne evalueren, zodat je volgende project nóg beter wordt dan je laatste project.

Tip van de expert: Integreer verkoop- en marketingsystemen. Hiermee bespaar je tijd en verhoog je de productiviteit van je team.

4. Volg het geld: Maak met de financiële afdeling afspraken over budgetten en doelen

Zorg dat je bij elk marketingplan in één oogopslag de budgetten en de ROI kunt zien. Betrek je financiële team in een vroeg stadium bij de gesprekken, zodat je redelijke doelen kunt stellen waar je zowel het bedrijf als je klanten tevreden mee stelt. Dit klinkt als een open deur, maar slechts 15% van de marketingteams en financiële teams werkt samen aan gezamenlijke doelen1. Ga vroeg in het traject én vaak met je financiële team in gesprek, zodat je zeker weet dat de cijfers nog kloppen om je marketingcampagne goed neer te zetten.

Tip van de expert: Pas de rechten voor het delen van bestanden zodanig aan dat de juiste mensen gevoelige informatie kunnen zien of bewerken.

5. Verbeter je werkwijze: Maximaliseer je marketingsystemen met IT

Koppel je project aan IT, zodat je je hulpmiddelen naar een hoger niveau kunt tillen. Of je nu meer intern verkeer en meer interne leads wilt krijgen, veilig met bureaus en freelancers wilt samenwerken of de workflows van je team wilt stroomlijnen: wij hebben er een app voor. De IT-afdeling is de ruggengraat van je organisatie. Zij kunnen je helpen de infrastructuur te creëren die je nodig hebt om je campagnes overeind te houden.

Tip van de expert: Maak gebruik van hulpmiddelen die je team al kent en waar ze graag mee werken voor een vlekkeloze samenwerking.

Als verschillende afdelingen hetzelfde doel, namelijk groei van het bedrijf, nastreven... waarom zou je de krachten dan niet bundelen? Met Dropbox Business breng je teams met elkaar in contact, zodat ze marketingcampagnes kunnen ontwikkelen die indruk maken. Voor meer informatie over samenwerking binnen je campagnes kun je ons e-boek ‘Team up for marketing success’ (Ga samenwerken voor marketingsucces) raadplegen.

1Winning In The Connected World: How Aligning Finance And Marketing Will Drive Business Success,” Forrester Consulting, november 2016

Meer Tips

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.