Dropbox Business Blog Nederland — AVG (GDPR): Stimuleer organisaties tot herziening aanpak databescherming

Je leest nu AVG (GDPR): Stimuleer organisaties tot herziening aanpak databescherming
Delen 
7 juni, 2017 — 2 minuten leestijd

AVG (GDPR): Stimuleer organisaties tot herziening aanpak databescherming

De Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een belangrijk keerpunt in het bestaande systeem voor het verwerken van persoonsgegevens in de EU. De wet – vaak aangeduid als GDPR naar de Engelse benaming General Data Protection Regulation - wordt binnen een jaar van kracht. Nu die belangrijke startdatum nadert, richten IT- en businessmanagers zich in toenemende mate op de werkelijke implicaties van dit vernieuwde Europese raamwerk voor databescherming. Waar de AVG eigenlijk alleen interessante materie was voor advocaten en beleidsdeskundigen, is het nu een prioriteit geworden voor een variëteit aan bedrijven, van de grote corporates tot en met met MKB.

Bij Dropbox zijn wij volledig toegewijd aan de privacy en security rondom de gegevens van onze gebruikers. Onze databescherming is solide en beveiligingsmaatregelen zijn van kracht (inclusief ISO27018-certificering). Wij hebben nu al een uitstekende positie om te voldoen aan de verplichtingen van de AVG en zijn flink op weg om de wet al voor 25 mei 2018 volledig te kunnen nakomen. Maar zelfs met een voorsprong is voldoen aan de AVG een behoorlijke onderneming, die heel veel voorbereiding vergt op alle niveaus van de organisatie. Uit onze eigen ervaring en uit gesprekken met klanten, weten we bijzonder goed hoe omvangrijk deze klus is.

Het doel van de AVG is bedrijven te stimuleren om hun aanpak voor databescherming te herzien en de impact van de verordening reikt dus ver. Om te voldoen, moeten bedrijven onderzoeken en wellicht herzien hoe hun IT-systemen zijn gebouwd, hoe producten worden ontwikkeld en vermarkt, hoe zij met leveranciers samenwerken en uiteraard, wat hun beveiligingsstrategieën zijn.

De komende maanden zullen wij nuttige informatie delen met uitleg over AVG-principes, om klanten te helpen met hun due-diligence- en compliance-voorbereiding zoals samenwerken met leveranciers en waarborgen van privacy-by-design.

We zoeken voor Dropbox Business Blog verhalen over de reis naar AVG-compliance, dus als je ervaringen wilt delen, laat het ons weten.

Meer Trends

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.