Dropbox Business Blog Nederland — Je bent creatief op je best op een ander moment dan je denkt

Je leest nu Je bent creatief op je best op een ander moment dan je denkt
Delen 
30. januari 2018 — 6 minuten leestijd

Je bent creatief op je best op een ander moment dan je denkt

Iedereen is onderworpen aan een eigen interne klok, of biologisch ritme, dat bepaalt wanneer we klaarwakker zijn en wanneer we tandenstokers nodig hebben om onze ogen open te houden. We hebben de neiging te denken dat we op ons best zijn tijdens onze piekmomenten: nachtuilen komen ‘s avonds tot leven en ochtendmensen zijn het actiefst aan het begin van de dag. Maar als het gaat om creativiteit, hebben we het mogelijk helemaal bij het verkeerde eind.

Volgens een studie naar hoe het tijdstip van de dag van invloed is op het oplossen van problemen, kan slaperigheid ons openstellen voor creatievere oplossingen. Onderzoekers Mareike Wieth en Rose Zacks aan het Albion College in Michigan nodigden 428 studenten uit om een Morningness-Eveningness-vragenlijst in te vullen om te bepalen of ze nachtuilen of ochtendmensen zijn. Vervolgens vroegen ze de studenten om drie analytische taken en drie vraagstukken op het gebied van inzicht in het lab aan te pakken.

Om de analytische problemen op te lossen, moesten de deelnemers systematisch aan de logische oplossing werken. Bijvoorbeeld: “Bob's vader is 3 keer zo oud als Bob. Ze zijn allebei geboren in oktober. 4 jaar geleden was hij 4 keer zo oud. Hoe oud zijn Bob en zijn vader?”

De vraagstukken op het gebied van inzicht waren niet zo eenvoudig. Vaak waren ze misleidend en was er veel inzicht nodig om ze op te lossen. Eén zo’n probleem ging over dit scenario: "Een handelaar in antieke munten kreeg een aanbod om een prachtige bronzen munt te kopen. De munt was aan één kant voorzien van een keizershoofd en aan de andere kant van de datum 544 voor Christus. De dealer onderzocht de munt, maar in plaats van hem te kopen, belde hij de politie. Waarom?”*

De ene helft van de groep deed de test tussen 8.30 en 9.30 uur en de andere helft tussen 16.00 en 17.30 uur. Over het algemeen presteerden de deelnemers beter op de analytische problemen, en het tijdstip van de dag leek die resultaten niet te beïnvloeden. Dit werd echter anders als het ging om de vraagstukken op het gebied van inzicht. De ochtendmensen ervoeren meer ‘aha’-momenten later op de dag wanneer ze vermoeider waren en nachtuilen deden het beter in de ochtend met kleine oogjes en wanneer ze niet zo fris waren. Het bleek dat vermoeidheid de studenten een creatieve boost bezorgde van zo’n 20%.

Een dwalende geest is niet altijd de weg kwijt

Wieth en Sacks veronderstelden dat dit zou gebeuren, omdat je een mentale impasse moet overwinnen om puzzels op het gebied van inzicht op te lossen. Met andere woorden, je moet je aanvankelijke begrip van het probleem loslaten en het in een nieuw licht zien. Net als een hond met een bot zijn je hersenen wanneer je ‘aan’ staat geweldig in het negeren van afleidingen en het richten op de taak die voorhanden is. Het nadeel van deze laserfocus is dat het kan werken als oogkleppen. Uiteindelijk sluit je alternatieve inzichten uit die zouden kunnen leiden tot het juiste antwoord.

Als we moe zijn, zijn onze filters poreus en stromen gedachten zoals ‘Wat is trending op Twitter?’ of ‘Ik had wat tactvoller moeten zijn in de vergadering van vanmorgen’, vrijelijk door onze geest. "Die willekeurige gedachten kunnen gecombineerd worden met je hoofdgedachten en tot iets creatiefs leiden," vertelde Wieth aan The Atlantic. “Op jouw piekmomenten zullen deze willekeurige gedachten zich niet voordoen.”

Andere onderzoekers hebben vergelijkbare resultaten verkregen. In één psychologisch onderzoek kregen deelnemers drie woorden te zien, zoals 'schip, heelal, kruip' en werd gevraagd om de gemeenschappelijke link te vinden. (In dit geval 'ruimte'.) Mensen die buiten de ‘piekmomenten’ werden getest, losten meer problemen op als deze woorden gepaard gingen met een nuttige aanwijzing (bijv. schip-raket, heelal-atmosfeer, kruip-zolder). Diezelfde hints hielpen mensen echter niet tijdens hun piekmomenten. Hun focus was zo sterk dat ze zelfs nuttige afleiding blokkeerden.

Richt je werkdag in voor optimale creativiteit

Veel tijdmanagementexperts raden nog steeds aan om 's ochtends in je meest urgente projecten te duiken wanneer je geest op zijn frist is. Hoewel er wat te zeggen valt voor die wijsheid is het misschien beter om eerst te bepalen welk soort denken het project vereist - beperkt of diffuus. Als je een ochtendmens bent die het budget voor het volgende kwartaal moet plannen, moet je dit aan het begin van de dag doen. Als je daarentegen een slim concept voor een nieuwe reclamecampagne moet bedenken, bewaar het dan totdat de hersennevel van de late namiddag neerdaalt.

Aangezien vermoeidheid en afleidingen in je voordeel zijn als het gaat om creativiteit, is het misschien ook het beste om te voorkomen dat je koffie gaat drinken wanneer je op zoek bent naar een nieuwe oplossing. En als iemand je lastigvalt over je rommelige bureau, vertel ze dan dat je een verzameling creatieve stimuli ontwikkelt.

Zoek eerst uit of je een ochtendmens of een nachtuil bent

De meeste mensen weten door het tijdstip waarop ze gaan slapen wel in welke categorie ze vallen. Maar persoonlijkheidstypes en levensstijlkeuzes kunnen sommige ochtendmensen doen denken dat ze nachtuilen zijn. Om uit te vinden wat voor soort slaper je werkelijk bent, raadt Till Roenneberg, een professor in de chronobiologie en auteur van Internal Time, aan om je gordijnen 's nachts open te laten. Als je wakker wordt als de zon de kamer vult, ben je geen echte nachtuil. Echte nachtuilen zullen ondanks het licht sluimeren. Je kunt ook veel online testen doen om je natuurlijke slaapcyclus te ontdekken.

We zijn niet allemaal gemaakt om ons bij het krieken van de dag te concentreren op complexe zaken, en sommige hersenen functioneren niet meer zo goed als de zon ondergaat. Maar juist die vermoeidheid kan onze aandacht verzachten en inventieve oplossingen aandragen. Door ons biologische ritme te begrijpen, kunnen we onze creatieve projecten het beste afstemmen op het piekmoment van de dag en de kracht van een ronddwalende, ongebonden geest benutten.

*In het geval je dit leest tijdens je piekmoment, geen enkele v. Chr.-munt zal v. Chr. vermelden. Deze periode ontstond pas in het A.D.-tijdperk.

Creative Energy to Work

Meer Trends

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.