Dropbox Business Blog Nederland — Wat betekent creatieve energie voor jou?

Je leest nu Wat betekent creatieve energie voor jou?
Delen 
15. januari 2018 — 5 minuten leestijd

Wat betekent creatieve energie voor jou?

Wat betekent creatieve energie voor jou?

In een wereld waar we van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aan het rondrennen zijn, elke minuut aan het werk zijn en proberen zoveel mogelijk uit een dag te halen, kunnen we gewoon niet 'productiever zijn'. Om eerlijk te zijn, is het een allesomvattende zin die totaal niet in overeenstemming is met de realiteit van de moderne werkcultuur. We moeten de discussie verleggen van productiviteit naar het opnieuw uitvinden van de menselijke ervaring op het werk.

Bij Dropbox erkennen we dat het gebruik van technologie hier een grote bijdrage aan levert. In plaats van ons leven gemakkelijker te maken, kan het complexiteit, afleiding en cognitieve overbelasting toevoegen. Van afleiding door sociale media tot de stortvloed aan e-mails en ironisch genoeg, alle apps die we hebben gedownload om onze tijd beter te beheren. Tegenwoordig werken we met tientallen apps, tools en apparaten. Ze leiden onze aandacht af en achtervolgen ons voortdurend. Het is gemakkelijker om alle menselijke kennis op internet te zoeken dan om te achterhalen wat er op sommige werkplekken gebeurt.

Het draait allemaal om het terugkeren naar zinvol werken en het ontketenen van je creatieve energie. De afleidingen wegnemen die ervoor zorgen dat je niet optimaal kunt presteren en de kracht geven om je creativiteit de vrije loop te laten. We wisten wat het voor ons inhield, maar wat heeft dit allemaal betekend voor jou? We hebben een aantal klanten gevraagd naar hun feedback en een toelichting op wat 'creatieve energie' op de werkplek voor hen betekent:

Scriberia

Een creatief bureau dat bedrijven helpt informatie en concepten te visualiseren. Ze nemen complexe ideeën en bouwen eenvoudige en impactvolle manieren om ze visueel over te brengen. Dan Porter, Creative Director, zegt: “Creativiteit is afhankelijk van het vermogen om bestaande ideeën en observaties op nieuwe en opwindende manieren te combineren. Creatieve energie is dus een onvermoeibare impuls om dingen in de wereld om je heen, op elk gebied en discipline op te nemen en te ontdekken, en ze te gebruiken als ingrediënten voor geheel nieuwe oplossingen.”

Haz Films

Een specialist in filmproducties op het gebied van science-fiction, Hasraf 'Haz' Dulull, producent/regisseur, vertelt ons: “Het is vaak moeilijk om dat gevoel van creativiteit in woorden uit te drukken, zoals het het beste wordt geuit in de kunstvorm zelf. Creatieve energie draait voor mij om het hebben van de juiste inspiratie en de drang om grenzen te overschrijden om op een creatieve manier datgene te bereiken wat volgens mij mogelijk is.”

Picturehouse Cinemas

Een netwerk van bioscopen in stadscentra, architectonisch unieke locaties, met café-bars, restaurants en live-evenementen naast de traditionele filmervaring. Jon Barrenechea, adjunct-directeur marketing van het bedrijf zegt: “Creatieve energie moet worden ontwikkeld - wat echt moeilijk is, en dit houdt in dat het veel gemakkelijker is om het in een werkomgeving te verstoren. Het creëren van creatieve momenten in ons werk is dus van cruciaal belang, vooral tijdens kantooruren. Beschikken over ruimte in het hoofd en niet bang zijn om te falen zijn essentiële elementen. Falen moet worden beschouwd als onderdeel van het proces in plaats van een nederlaag.”

Ugly Drinks

Een bedrijf dat gearomatiseerd koolzuurhoudend water produceert en een product ontwikkelt zonder zoetstoffen of kunstmatige kleurstoffen. Hugh Thomas, co-CEO en medeoprichter vertelt ons: “Creatieve energie is voor mij de dagelijkse drang om iets te creëren dat voorheen nog niet bestond. Ik ben een groot voorstander van de kracht van verbeelding en je hebt creatieve energie nodig om dit te realiseren. Ugly begon als een idee tussen twee vrienden, en nu hebben we meer dan 2.000.000 blikjes verkocht, waardoor onze droom werkelijkheid is geworden. Dat is #theuglytruth!”

Small Business Saturday UK

Een niet-commerciële campagne met aandacht voor successen van kleine bedrijven en het aanmoedigen van consumenten om 'lokaal te shoppen' en kleine bedrijven in hun gemeenschap te ondersteunen. Michelle Ovens, directeur bij Small Business Saturday zegt: “Creatieve energie? Nou, ik denk dat we ons daar de hele tijd mee bezighouden! Onze manier om dingen te benaderen is om een idee te hebben, dat overal vandaan kan komen, en dan gaan we er gewoon voor. We werken uit hoe we het gaan aanpakken en zetten onszelf 100% in. Onze favoriete uitdrukking is dat we een Small Business Saturday-vormig gat in de muur achterlaten. Als dat lukt, is het geweldig. Zo niet, dan trekken we ons terug. Snel falen, maar ook een ongelooflijke energie rondom activiteiten.”

Digital Production Partnership (DPP)

De DPP brengt collega's uit alle delen van de contentleveringsketen bij elkaar om inzichten te verzamelen, trends in de branche vorm te geven en te leveren. Mark Harrison, managing director van het partnership vertelde ons het volgende: “Creatieve energie is flow. Als ik een sterk creatief moment beleef, ontwikkelt alles zich heel snel: ideeën volgen elkaar razendsnel op en ik heb een duidelijk beeld van een creatief doel. Snel denken betekent ook snel werken. Er is daarom een sterke link tussen werktools die intuïtief/responsief zijn en creatieve energie. Tools die complex zijn, kunnen het creatieve proces verstoren; degene die zeer snel reageren, kunnen de energie voeden.”

Creatieve energie lijkt een raadselachtig en enigszins ongrijpbaar begrip te zijn. Dat komt omdat het verschillende dingen kan betekenen voor verschillende mensen. Er is echter één constante rode draad: het idee om weer zinvol werk te verrichten.

Volgens een onderzoek van het McKinsey Global Institute besteden we 61% van onze tijd aan het managen van werk en doen we dit slechts 39% van onze tijd ook werkelijk. Het wordt tijd om dit evenwicht te herstellen.

Heb je je eigen kijk op creatieve energie of wil je inspirerende verhalen delen over hoe je het evenwicht in je werkzame leven hebt veranderd, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via e-mail bloguk@dropbox.com.

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.