Dropbox Business Blog Nederland — De cloud is de toekomst van de media

Je leest nu De cloud is de toekomst van de media
Delen 
8 november, 2017 — 4 minuten leestijd

De cloud is de toekomst van de media

De mediawereld kent momenteel nogal wat turbulentie. Het publiek eist dat content overal en altijd geconsumeerd kan worden en traditionele spelers worden uitgedaagd door wendbare nieuwkomers, die de onverzadigbare honger blijven voeden.

Al zeker tien jaar prediken onheilsprofeten de ondergang van de televisieomroepen en papieren uitgevers, maar welke voorspellingen zijn er nu eigenlijk uitgekomen? Tussen de ruim 50.000 afgevaardigden die de IBC2017 bijwoonden, het toonaangevende evenement voor media, amusement en technologie, onderzochten wij met de Digital Production Partnership (DPP) wat de toekomst in petto heeft voor de media.

Als not-for-profit organisatie die spelers als BBC, Channel 4, ITV, Google, Skye en YouTube adviseert over het opzetten, maken en distribueren van digitale content voor iedereen via internet is de DPP in een uitstekende positie om hier iets over te zeggen.

Wij spraken de DPP’s Senior Project Manager Abdul Hakim na zijn bezoek aan IBC2017: “De media zijn de uitdaging aangegaan die technologie met zich meebrengt door te doen waar zij het allerbeste in zijn: op een boeiende manier geweldige verhalen vertellen. Velen van hen zien de teloorgang van traditionele media als een kans, zij benutten de mogelijkheden die de kijker heeft om onderweg content te consumeren. De spelregels zijn zeker veranderd, maar echt interessant is hoe de media hebben teruggevochten met innovaties als Video On Demand (VOD), podcasts en mobiele apps.”

De toekomst van mediabedrijven

Volgens Abdul bieden toekomstige innovaties de media een kans om meer publiek te trekken: “We gaan meer mobiele video zien. Kijk maar eens naar jouw eigen Facebook-tijdlijn, die staat vol met videocontent. Je kijkt het waarschijnlijk op jouw telefoon wanneer je staat te wachten op koffie, op het openbaar vervoer of tijdens de lunchpauze. Die grenzeloze behoefte aan video is wat de media momenteel drijft. Voor merken en mediabedrijven is het zaak dat ze snel en makkelijk video gaan maken van hoge kwaliteit. Voor veel van hen is dat onontgonnen gebied, maar met de juiste tools en juiste partners hoeft het geen wilde rit te zijn. Sterker nog, ze krijgen een kans om het aantal kijkers aanzienlijk uit te breiden.”

Hoe de cloud alles verandert

Dus wat zijn de ‘juiste tools en de juiste partners’ en speelt de cloud een rol in die toekomst met een groter publiek? Abdul zegt: “Een dienst als Dropbox speelt een steeds grotere rol in de media en kan de sleutel zijn tot verandering. In zijn meest uitgeklede vorm moet de mediasector vaak omgaan met vrij moeilijke eisen – zoals het veilig leveren van enorme bestanden vanuit verschillende en soms zeer afgelegen locaties. Voor productiebedrijven verzachten de cloud en samenwerkingsplatformen veel van de pijn die lokale opslag met zich meebrengt.”

De rol die de cloud speelt in de media wordt steeds duidelijker. Bij MoJoCon in Ierland dit jaar ontdekten we hoe Dropbox helpt om een fundamentele verschuiving teweeg te brengen in de manier waarop journalisten verhalen vertellen. En ook op het Sundance Film Festival London zagen we hoe Dropbox nu een essentieel onderdeel is van de gereedschapskist van de filmmaker. En Abdul is het ermee eens dat de rol van de cloud voor media veel verder gaat dan opslag – volgens hem is het een aanjager van creativiteit. “Toen de DPP een enquête hield onder onze productiemensen werd duidelijk dat zij clouddiensten inzetten om flexibeler te produceren. Vooruitstrevende bedrijven veranderen hun werkwijze en maken gebruik van nieuwe tools. En al die zaken helpen productieteams sneller te komen van opdracht tot levering.”

Creativiteit zal verandering temmen

In de media draait alles om het vertellen van verhalen en het begrijpen hoe een publiek te boeien en te binden – dat is een uniek verkooppunt. Maar alhoewel technologie het creatieve proces van ‘storytelling’ kan doen opvlammen, zegt Abdul dat men ook het juiste publiek moet vinden: “Het is de creativiteit die nieuwe technologie gebruikt om een verhaal op een innovatieve manier te vertellen. Of het nu een miniserie is op het web voor mobiel of een volledige onderdompeling in een VR-omgeving: wat telt zijn de verhalen.”

Hij vervolgt: “Als je een definitie zoekt van de toekomst, dan is dat wat het verschil maakt het bedrijf dat niet alleen kijkt naar wat voor content het maakt, maar ook hoe. De inzet van nieuwe middelen, nieuwe technieken en manieren om workflows te verbeteren horen allemaal bij het creëren van een succesvol, modern productiebedrijf.”

Meer Media

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.