Dropbox Business Blog Nederland — De digitale transformatie van de Duitse mediasector

Je leest nu De digitale transformatie van de Duitse mediasector
Delen 
16 november, 2017 — 3 minuten leestijd

De digitale transformatie van de Duitse mediasector

Duitsland staat aan de vooravond van het volledig omarmen van de digitalisering. Volgens onderzoek benut het land momenteel slechts 10 procent van zijn digitale potentieel, dus de mogelijkheden zijn eindeloos. De digitale revolutie vindt zijn weg naar Duitsland en schudt vrijwel alle sectoren wakker, van e-commerce tot de zorg en fintech.

En zo ook de mediasector, zoals Dominik Grau, Chief Innovation Officer bij Ebner Media Group weet. Hij is de digitale goeroe die Ebner – een 200 jaar oude organisatie – op zijn eigen digitale transformatiereis begeleidt. Volgens Dominik is mobiel tegenwoordig leidend wat betreft content in Duitsland, dankzij de digitale revolutie.

“Voor de media is de verschuiving van papier naar digitaal naar mobiel echt een doorbraak geweest. De manier waarop mensen tegenwoordig content tot zich nemen is sterk uiteenlopend. Als we naar onze jongste lezers kijken, in de leeftijd van 18 tot 25, heb ik het vaak over de ’90,90,90’-regel: 90 procent van hun mediaconsumptie gaat via hun telefoon, 90 procent van de content die ze zien, vinden ze via social media, en 90 procent van die content is video.”

Hoewel de manier waarop jongeren content tot zich nemen, is veranderd, is Dominik van mening dat hetgeen ze naar op zoek zijn – geweldige verhalen – niet is veranderd.

Technologie heeft ervoor gezorgd dat mensen content kunnen delen en op nieuwe manieren geweldige verhalen kunnen vinden. Dominik ziet dit als een kans, zo lang Ebner maar het juiste team heeft dat dit digitaal bedreven publiek begrijpt.

“De druk is groot om de juiste mensen te vinden voor je bedrijf. Je hebt mensen nodig die in hetzelfde ecosysteem leven als je publiek. Als je content maakt voor millennials, heb je een team van millennials nodig die mobiele apparatuur en sociale media gebruiken op dezelfde manier als je doelgroep doet.”

Onderdeel van deze overtuiging is het uitrusten van zijn team met de nieuwste technologie – technologie waaraan ze gewend zijn – zodat ze efficiënt grensoverschrijdend kunnen samenwerken. Dat is de cloud.

Dominik vertelt ons dat de cloud essentieel is om zo’n grote, diverse organisatie te runnen. Fysiek papier is gewoon niet meer goed genoeg. “We hebben negen kantoren alleen al in Duitsland en nog meer over de hele wereld. We zijn een versnipperd bedrijf en zo’n organisatie kun je niet op papier runnen. Digitale en op cloud gebaseerde workflows zijn onmisbaar om succesvol te zijn. Die strategie begint bij onze contentproductie, maar stopt daar niet. We hebben zelfs onze hele boekhouding naar de cloud gebracht”, zegt hij.

Het is het succesverhaal van een traditioneel bedrijf dat digitaal werd. Dominik zegt dat Ebner meer dan open staat voor het omarmen van toekomstige innovaties om de doelgroepen aan te spreken. “Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn dat de uitgeversgroep die verantwoordelijk is voor muziek een mobiele app met AR- en VR-componenten kan bouwen en vervolgens een redacteur naar een concert kan sturen om 360° live video’s te maken op het podium. Ons publiek kan dan, met het juiste apparaat, ervaren hoe het voelt om op het podium te staan met hun favoriete artiesten.”

Binnenkort meer over Dominik en zijn tips voor mediabedrijven die hun eigen digitale transformatiereis starten en welke technologieën het beste in die werkomgeving passen.

Meer Media

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.