Dropbox Business Blog Nederland — Dominik Grau: Toptips voor bedrijven die beginnen aan hun digitale transformatie

Je leest nu Dominik Grau: Toptips voor bedrijven die beginnen aan hun digitale transformatie
Delen 
10 november, 2017 — 4 minuten leestijd

Dominik Grau: Toptips voor bedrijven die beginnen aan hun digitale transformatie

De digitalisering heeft verschillende regio’s tot innovatieve, digitale leiders gemaakt: San Francisco en zijn Silicon Valley, Londen en de Silicon Roundabout en zelfs Estland wordt als land gezien als een leider op het gebied van digitale innovatie in Europa.

Dat maakt het verhaal van Dominik Grau, Chief Innovation Officer bij het Duitse Ebner Media Group des te opvallender, aangezien Duitsland op dit moment slechts 10 procent van zijn digitaal potentieel benut. Dominik is voorvechter van verandering in Duitsland en leidt Ebner – een uitgeverij van 200 jaar oud die tegenwoordig een bijzonder succesvolle onderneming is op meerdere platformen – door haar innovatieve digitale transformatie.

Volgens Dominik, die het bedrijf naar het mobiele platform brengt, was een van de grootste uitdagingen aan de start om de business ervan te overtuigen dat ze moest veranderen: “Onze mensen moesten begrijpen waarom een digitale aanpak noodzakelijk was om onze doelgroep uit te bouwen. We zijn een zeer oud bedrijf en moesten de manier van denken transformeren.

Ons team had die vaardigheden wel, maar hun referentiekaders waren anders. Wij hielpen hen hun dagelijkse werkzaamheden te transformeren door met hen te praten, nieuwe routines en doelen te geven, alsook de juiste tools ter ondersteuning. Cruciaal waren goede communicatie, het rechtvaardigen van de verandering en mensen enthousiast krijgen over de kansen die verandering met zich meebracht.”

Nu Ebner in haar zesde jaar is van de reis naar digitale transformatie, zegt Dominik dat als zij het kunnen, iedereen het kan. Maar zijn advies is om drie stappen te zetten: doelgroep, mensen, technologie.

1. Kies de ‘doelgroep eerst’-aanpak: “Verandering om de verandering is zinloos en de kans is klein dat je je doelen bereikt. Vraag jezelf altijd: ‘Wat doet mijn doelgroep? Hoe zijn zij aan het veranderen? Hoe zijn hun gewoontes veranderd? Hoe kunnen wij onze aanpak moderniseren zodat hij beter past bij hun nieuwe gewoontes?”

Sommige bedrijven begrijpen nog steeds het belang niet van hun doelgroep en de risico’s zijn overduidelijk. Bedrijven moeten een betrouwbare partner worden in de ogen van hun publiek; dit leidt tot een duurzame relatie en de kans nieuwe producten te creëren die over een paar jaar wellicht omzet genereren.”

2. Creëer zin in verandering binnen het bedrijf: “Wanneer je eenmaal begrijpt wat er op het spel staat en wat het publiek wil, dan begint de interne communicatie om draagvlak te creëren. In het begin spendeerde ik 75 procent van mijn tijd aan het communiceren met teams over de hele wereld; eigenlijk ben ik nog steeds 50 procent van de tijd aan het communiceren. Communicatie is de sleutel tot elke digitale transformatiestrategie.

We zijn begonnen met ‘hier is de informatie die jullie nodig hebben, waar maken jullie je zorgen om, et cetera’. Vervolgens transformeerden we de hele raad van bestuur en de cultuur begon te veranderen. Wij presenteerden hen met de feiten en overtuigden hen dat de verandering nodig was. Toen zij eenmaal achter ons stonden, richtten we de Ebner Academy op, waar onze medewerkers training kregen in de sleutelelementen van onze transformatie.”

3. Investeer in de juiste technologie en dienstverleners: “Begrijpen wat het publiek wil en dan wil tot verandering stimuleren bij de leiders en collega’s zijn cruciale onderdelen van de strategie. Het tactische deel van de digitale transformatie zit echter in het selecteren van de juiste technologie en de dienstverleners die deze kunnen leveren.”

Bij Ebner houden we standaard iedere maand een bedrijfsevaluatie en vragen voortdurend ‘wat heb je nodig zodat dit goed werkt’ en ‘wat heeft de markt te bieden’. Dan brengen we de lange lijst terug tot een top drie en die evalueren we veel grondiger. Wanneer dat klaar is, gaan we naar de testfase.

Wanneer we tools testen, zorgen we ervoor dat we de feedback van onze gebruikers meenemen. Zij vertellen ons wat ze denken, wij evalueren wat goed gaat, dan breiden we de proeffase uit of we gaan over tot aankoop. Alles is eigenlijk gebaseerd op feedback.”

Je leest meer over het Ebner-verhaal door hier te klikken. Voor iedereen die start met zijn eigen reis naar digitale transformatie is hier tot slot nog een briljant advies van Dominik: “Open je ogen en kijk niet om, want de toekomst houdt niet op. Op dagen dat je het gevoel hebt in cirkeltjes rond te gaan, onthoud dan dat morgen altijd beter is dan vandaag. Heb geen spijt van gisteren, je kunt het verleden niet veranderen, maar de toekomst wel.”

Meer Trends

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.