Dropbox Business Blog Nederland — Dropbox Paper versnelt het modeontwerpproces

Je leest nu Dropbox Paper versnelt het modeontwerpproces
Delen 
6 december, 2017 — 5 minuten leestijd

Dropbox Paper versnelt het modeontwerpproces

“Voorheen kostte het ons meer dan twee maanden voordat we het eens waren over een creatief thema en het volledige ontwerp voor onze modelijn. Met Dropbox Paper hebben we dat terug kunnen brengen naar iets meer dan een week”, zegt Lorcan O Cathain, oprichter van RONKOS.

Afrika beschikt over een kleding- en schoenenmarkt onder de Sahara ter waarde van 31 miljard dollar en wordt in toenemende mate een serieuze speler op de wereldwijde modemarkt. Designers vanuit het hele continent, bekend om hun unieke textiel en gedurfde gebruik van kleuren, vestigen hun naam steeds vaker internationaal.

De steun van e-commercebedrijven helpt hierbij, doordat klanten online bij verkopers kunnen bestellen, maar ook doordat lokale modehuizen de mogelijkheid krijgen om hun merken bij een wereldwijd publiek onder de aandacht te brengen.

Een van die bedrijven is RONKOS, een groep modebedrijven die een dienst biedt aan de supply chain van kledingwinkels in Oost-Afrika. We spraken met de oprichter Lorcan O Cathain, een Ier woonachtig in Rwanda die het niveau en talent op de lokale modemarkt herkende en deze kleine bedrijven wilde helpen opschalen. “Afrika heeft altijd al geweldige modeontwerp- en productietalenten gehad. Het gaat erom deze ontwerpen internationaal onder de aandacht te brengen.”

RONKOS werd eerder dit jaar opgericht als eerste e-commerceportal in Oost-Afrika dat zich louter op mode richt en is een van de snelst groeiende online bedrijven in de regio. “We zijn groot in #MadeinRwanda en doen er alles aan om de merken waarmee we werken te promoten”, zegt Lorcan. “Op de website bieden we fotoshoots, marketingcampagnes, klantenservices en logistieke ondersteuning. Op het gebied van productie helpen we bij het fabriceren van stoffen en ondersteunen we de productie voor merken tijdens piekperiodes.”

Het begint met inspiratie

Het werken met meer dan 20 merken uit het hele continent om ze te helpen groeien, was voor RONKOS nog niet genoeg. Het bedrijf maakt ook zijn eigen modecollecties. Maar hoewel de focus op mode zich richt op de lokale markt, bevindt het team van twintig mensen zich in Ierland, Uganda, de Filipijnen, Groot-Brittannië, Ethiopië en Zuid-Afrika. “Ik heb het complete team slechts één keer in persoon ontmoet en in het begin was het dan ook zeker even zoeken naar hoe we de creativiteit konden bevorderen binnen zo’n verspreid team. Dat zorgde voor wat problemen met de ontwerpen, omdat er nog te weinig samenwerking was in wat een creatief proces zou moeten zijn”, legt Lorcan uit.

Op die vlakken hebben digitale samenwerkingstools zoals Dropbox Paper de workflows gestroomlijnd bij RONKOS en hielpen ze de creativiteit te stimuleren die nodig is in zo’n concurrerende markt. “Het begint allemaal met inspiratie”, zegt Lorcan. “Het team neem al zijn verschillende stijlen en ideeën, uit alle lagen van de samenleving die de reden kunnen zijn achter een seizoenscollectie. Vervolgens gebruiken ze Photoshop om ideeën en ontwerpen te illustreren, en zetten die beelden en links in een Dropbox Paper-document waar iedereen ze kan zien en zijn feedback kan geven.”

Op het moment dat we zijn aangeland bij de specificaties van het te produceren ontwerp, gaat alle informatie in hetzelfde document. “We kunnen dan de relevante onderdelen als een pdf- of Worddocument downloaden en een Dropbox-link delen met het productieteam”, zegt Lorcan. “Dropbox Paper heeft het proces van idee tot productie daadwerkelijk versneld. Bovendien kan iedereen uit ons internationale team het proces vanaf de eerste dag volgen, helemaal tot hoe de modelijn is gemaakt.”

Creatieve communicatie

Voor het RONKOS-team heeft Dropbox Paper de tijd van idee tot productie drastisch verkort. “Voorheen kostte het ons meer dan twee maanden voordat we het eens waren over een creatief thema en het volledige ontwerp voor onze modelijn. Met Dropbox Paper hebben we dat terug kunnen brengen naar iets meer dan een week”, zegt Lorcan. “In plaats van het wachten op e-mails uit verschillende tijdzones om ze te lezen en een perfect verwoord antwoord te geven, kunnen mensen continu bijdragen, alsof we ons allemaal in dezelfde ruimte bevinden.”

Lorcan legt uit dat de inspiratie en ideeën van zijn team afkomstig zijn van foto’s, GIF's, video’s en meer – die ze allemaal kunnen delen in Dropbox Paper, een plek om samen te werken. Hij vervolgt: “Het openen en lezen van e-mails is totaal niet boeiend, zeker niet voor een team van creatievelingen.”

“Vaak zijn mensen huiverig om te reageren op e-mails omdat ze op tekst gebaseerd zijn. Het gebruik van een tool zoals Dropbox Paper betekent dat communicatie interactiever en creatiever kan zijn. Je wordt enthousiaster als je precies kunt zien wat er gedaan en bereikt wordt. Dat heeft het creatieve proces een stuk interessanter en leuker gemaakt en zorgt ervoor dat ons team meer betrokken is.”

Tot slot vroegen we Lorcan hoe het gebruik van collaborationtools de dynamiek in het RONKOS-team heeft veranderd. “Voorheen worstelden we een beetje met het overbrengen van ideeën door het tijdsverschil en het gebrek aan beeldmateriaal. Door onze onconventionele manier van werken, waarbij teamleden over de hele wereld zijn verspreid, hadden sommige visueel ingestelde creatievelingen het lastig”, zegt Lorcan. “Nu voelen we ons veel meer onderdeel van een hecht team die samen een creatieve reis aangaan.”

Om meer te lezen over hoe bedrijven Dropbox Paper gebruiken om samen te werken aan ideeën en ze te delen, klik je hier.

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.