Dropbox Business Blog Nederland — Ben je echt klaar om te werken? Vier tips van professionele sporters

Je leest nu Ben je echt klaar om te werken? Vier tips van professionele sporters
Delen 
29 augustus, 2017 — 5 minuten leestijd

Ben je echt klaar om te werken? Vier tips van professionele sporters

We gebruiken al tijdenlang sportmetaforen om zakelijke situaties te omschrijven: 'we kunnen nu meters maken', 'win-winsituaties'. Of een project dat bijna van start gaat, 'staat in de startblokken'. Maar in tegenstelling tot de sportwereld, waar altijd één team moet verliezen voordat een ander team kan winnen, gaat het in de moderne zakenwereld meer over innovaties en het creëren van een hogere waarde voor klanten en niet over competitie. We kunnen natuurlijk wel veel uit de sportwereld leren over hoe we tegen het werk zelf aankijken.

Topsporters en sportpsychologen benadrukken het belang van een goede mentale voorbereiding om beter te presteren en het hoogste niveau te behalen. Of zoals de onnavolgbare Yogi Berra het stelt: “Honkbal speelt zich voor 90% in het hoofd af. De andere helft is fysiek.” Net zoals bij sporters leiden alle vaardigheden, talent en motivatie niet automatisch tot succes als er niet ook sprake is van een positieve instelling en psychologische strategieën. Een goede mentale voorbereiding kan je helpen situaties het hoofd te bieden als er veel druk op je wordt gezet. Je voelt je scherper, je hebt meer zelfvertrouwen en je werkt efficiënter.

Hoe gaan we dan nu de voorbereiding van sporters toepassen op jouw kantoorbaan, zodat jij ook productiever wordt? Lees vier tips van de experts om je goed voor te bereiden:

1. Stel je het succes voor

Visualisatie is een krachtig middel. Het is zelfs zo krachtig dat je je spierkracht daadwerkelijk kunt verbeteren door je alleen al voor te stellen dat je aan het sporten bent (maar het is natuurlijk niet zo effectief als ook echt naar de sportschool gaan, helaas). Daarom gebruiken topsporters visualisatie als middel om zich mentaal op de strijd voor te bereiden.

Dit principe kun jij ook toepassen: om jezelf mentaal voor te bereiden op die grote presentatie, om je flitsende korte introductie te perfectioneren of om dat ene grote doel te halen. Psychologen beweren dat het belangrijk is om al je zintuigen te gebruiken om een heel realistisch beeld voor ogen te krijgen: stel je je omgeving voor met zoveel mogelijk details, oefen je antwoorden op mogelijke vragen van de klant, ruik dat kopje koffie dat voor je zal staan, voel dat zelfvertrouwen en die ontspannen houding alvast. Visualisatie is ook handig in het dagelijkse leven. Neem voor je het huis uitgaat vijf minuten de tijd om je een doelgerichte, kalme en productieve dag voor te stellen, of wat jij dan ook zelf maar als succes beschouwt.

2. Ontwikkel een routine vóór de prestaties

Veel succesvolle sporters hebben rituelen voordat ze aan de wedstrijd beginnen. Serena Williams moet bijvoorbeeld vijf keer met de bal stuiteren voordat ze haar eerste bal serveert. Voetbalster Mia Hamm wordt nerveus als ze haar veters niet rechts over links strikt. Deze handelingen zijn eerder bijgeloof dan wetenschap, maar dagelijkse ochtendrituelen kunnen je wel degelijk helpen jezelf op scherp te zetten en je hoofd voor te bereiden om de hele dag scherper en productiever te zijn.

Veel productiviteitsgoeroes raden je af om op je werk als eerste in je mailbox te duiken of je voicemail af te luisteren omdat we hierdoor in een reactieve modus komen, waarin we vooral zijn gericht op de prioriteiten van anderen. Neem in plaats daarvan 10 minuten de tijd om je dag te plannen, een lijst met haalbare doelen te maken en ingewikkelde taken onder te verdelen in concrete handelingen. En werk eerst de moeilijke taken af, dan ben je de rest van de dag een stuk efficiënter.

3. Ontdek wat je motiveert

Motivatie is het sturende element waardoor sporters (en wie niet, natuurlijk) pijn, verveling, tegenslagen en twijfel aan kunnen. Sportpsychologen maken een onderscheid tussen interne motivatie, zoals trots zijn op een goed afgeronde taak of de wens om jezelf te verbeteren, en externe motivatie, waarbij je moet denken aan waardering, erkenning en tastbare beloningen.
Hoe meer je begrijpt wat je eigen persoonlijke drijfveren zijn, hoe gemakkelijker je het moeilijke deel van je werk in het juiste perspectief kunt zetten, zodat je uiteindelijk elke gevreesde taak alleen nog maar als radertje van een groter geheel leert zien. Medewerkers die betekenis en voldoening uit hun werk halen, zijn meer bij het werk betrokken, productiever en 1,7 keer tevredener over hun werk. Maak dus een lijst met de positieve aspecten van je werk die je aan je persoonlijke doelen koppelt. Welke nieuwe, op meerdere vlakken te gebruiken vaardigheden doe je op? Welke beloningen zijn in zicht? Op welke manier kun je via je werk je doelen op langere termijn behalen?

Zijn de antwoorden niet naar je tevredenheid, dan kun je altijd nog het advies van Steve Jobs ter harte nemen. Toen hij in 2005 het academisch jaar opende van de Stanford University, zei hij: “De afgelopen 33 jaar heb ik elke ochtend in de spiegel gekeken en mezelf de vraag gesteld: 'Als vandaag de laatste dag van mijn leven zou zijn, wil ik dan nog steeds het werk doen wat toch al op de planning stond?' En als het antwoord op die vraag een paar dagen achtereen 'nee' is, dan weet ik dat ik iets moet gaan veranderen.”

4. Ga mediteren!

Bij stilzitten en gecontroleerd ademhalen denk je wellicht niet meteen aan professionele sporters. En toch zie je steeds meer trainers en spelers, en zelfs hele teams, die aan het mediteren slaan. Hulpcoach Chuck Person van de LA Lakers benoemt welke invloed regelmatige meditatie op het team heeft: “Je voelt je ontspannen en herboren, en dat gevoel neem je mee naar het speelveld.” Hoewel het bij jouw werk misschien niet om punten scoren gaat, kan meditatie ook jou helpen om scherper te worden, je productiviteit te verbeteren en stress te verminderen.

Haal je met deze tips ook de miljoenen binnen die topsporters op hun rekening mogen bijschrijven? Waarschijnlijk niet. Maar ze helpen je wel om je doelgerichter op je eigen loopbaan te richten en te profiteren van het hersenonderzoek en de psychologische research waarmee sporters de top weten te bereiken.

Meer Tips

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.