Je leest nu Een kijkje in de toekomst van de werkplek
Delen 
10 maart, 2017 — 4 minuten leestijd

Een kijkje in de toekomst van de werkplek

Peter Thomson is adviseur, spreker en onderzoeker op het gebied van werkmethoden. Zestien jaar lang was hij hoofd van het Future Work Forum aan Henley Business School. Hij was medeauteur van het boek ‘Future Work: Changing Organisational Culture for the new World of Work.’

In dit gastblog legt hij uit waarom bedrijven actie moeten gaan ondernemen op trends in de toekomst van de werkplek. Hij geeft zijn top tips over hoe de inzet van digitale tools de  productiviteit op de werkplek kan verbeteren.

“In de afgelopen tweehonderd jaar hebben bedrijven op een bepaalde manier gewerkt, gebaseerd op een model van voltijdwerk tussen negen en vijf. Toen maakten de millennials hun entree op de werkplek, een generatie die was opgegroeid met technologie binnen handbereik en zij zeiden: “Waarom werken we eigenlijk op deze manier?”

Hun verwachtingen over de integratie van werk en privé zijn hoog. Ze willen werk integreren in de rest van hun leven en technologie is de katalysator, maar alleen als bedrijven zich dit nu eens gaan realiseren.

Digitaal: de zakelijke uitdaging

De uitdaging voor bedrijven is om te vergeten hoe zij werkten in het industriële tijdperk en te gaan nadenken over hoe zij het beste kunnen werken in het informatietijdperk.

De werkplek is veranderd (veel mkb’ers starten zonder echte kantoorruimte), de betekenis van het woord ‘team’ is geëvolueerd (collega’s werken niet meer in hetzelfde gebouw of zelfs hetzelfde land). Misschien nog wel belangrijker is dat managementstructuren veranderd zijn. Neem bijvoorbeeld Uber: een app ter vervanging van een organisatie, een managementteam en alles wat daarbij komt kijken.

Vanwege deze sociale veranderingen beginnen bedrijven eindelijk in te zien dat de toekomst van de werkplek er al is. En dat – mits correct gebruikt – samenwerkingstools de mobiliteit en productiviteit op de werkplek kunnen verbeteren.

Digital: de impact onder de streep

Het is een bekend misverstand onder business-managers dat ‘agile’ een leuk ding is om er bij te hebben. Maar het is zo veel meer dan dat. Het is goed voor de hele organisatie en het kan de resultaten onder de streep verbeteren. Als mensen productiever zijn, krijg je immers meer resultaat!

De sleutel tot succes in de toekomst is om verandering en het informatietijdperk te omarmen. Ik heb geen snelle oplossing, maar wel drie tips die helpen vaart te maken tijdens de implementatie van een nieuwe ‘agile’ werkstrategie.

Stap 1: Leiders moeten inzien dat digitaal onderdeel is van de bedrijfsstrategie. Het is niet iets van HR, het hoort bij de core business.  Effectieve medewerkers zijn immers de doorslaggevende factor in de groei van een bedrijf. Zakelijke leiders reageren goed op cijfers en resultaten. Werk dus samen met leveranciers om het rendement aan te tonen van de investering in digitale middelen. De cijfers zullen voor zich spreken!

Stap 2: Als management eenmaal mee is, ga dan aan slag met de werknemers. Zoek uit welke digitale tools zij al gebruiken en hoe deze steviger geïntegreerd kunnen worden in de business. Voorkeuren zullen verschillen per afdeling. Aan jou wellicht de taak te bepalen welke tools het beste bijdragen aan het behalen van de zakelijke doelen. Het is belangrijk dat jij werknemers het gevoel geeft dat zij onderdeel zijn van het beslissingsproces. Zij kunnen uiteindelijk het project maken of breken.

Stap 3: Met het managementteam en medewerkers overtuigd, zal je moeten accepteren dat – na de implementatie - een cultuurverandering nodig is. Sommige managers moeten hun hele manier van denken aanpassen, wat aanmoediging en training vereist. Medewerkers hebben sturing nodig over hoe en waarom zij werkprocessen moeten digitaliseren. Hoeveel tijd gaat het hen opleveren en hoe zal het werk sneller gaan?

Houd altijd in het achterhoofd dat veranderingen niet in een dag gebeuren. Een nieuwe digitale strategie vereist het opnieuw uitvinden van beproefde workflows, die in sommige gevallen al twintig of dertig jaar draaien. Maar door als leider het voorbeeld te geven en met medewerkers te communiceren over de voordelen voor hen, zal je zien dat nieuwe technologie veel sneller wordt geaccepteerd.

Meer over hoe agile werken bedrijfsresultaten kan verbeteren lees je op Peter’s website.

Meer Tips

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.