Dropbox Business Blog Nederland — Effectieve samenwerking: 3 tips voor werken in een team met woordensmeders

Je leest nu Effectieve samenwerking: 3 tips voor werken in een team met woordensmeders
Delen 
29 september, 2017 — 2 minuten leestijd

Effectieve samenwerking: 3 tips voor werken in een team met woordensmeders

We wilden meer inzicht krijgen in hoe teams samenwerken, en gingen daarom in gesprek met duizenden marketing- en designprofessionals in de Verenigde Staten. En nu willen we graag met jullie delen wat wij daarvan hebben geleerd. In deel twee van onze serie over effectieve samenwerking gaan we nader in op de marketingtypen om vast te stellen wat hun knelpunten zijn en geven we aanbevelingen om die aan te pakken. Hier zijn drie tips voor werken in een team met woordensmeders.

  1. Algemene obstakels herkennen: Het startpunt voor een succesvolle marketingcampagne is een krachtige, overtuigende boodschap. Voor het opstellen daarvan wil je misschien wel samenwerken met een woordensmeder. Een woordensmeder kan de functie van copywriter, redacteur of eindredacteur vervullen, maar is altijd een specialist die over de vaardigheden beschikt om technisch jargon te vertalen in klantgerichte spreektaal die een doelgroep aanspreekt en verleidt tot actie. De meest voorkomende obstakels waar woordensmeder mee te maken krijgen:
    1. Inefficiënte communicatie tijdens feedbackcycli
    2. Het onderzoeks- en bronmateriaal is versnipperd
    3. Geen inzicht in de revisiecycli van een project
  2. Een flexibel, samenwerkingsgericht bewerkingsplatform gebruiken: Wil je al je collega's samenbrengen om in realtime samen te werken aan een project? Dropbox Paper is hiervoor een handig hulpmiddel dat de woordensmeder meteen feedback en duidelijkheid geeft.
  3. Een duidelijke briefing voor de copy opstellen: Woordensmeders moeten eenvoudig toegang kunnen verkrijgen tot het onderzoeksmateriaal, de richtlijnen voor het merk, de doelstellingen, productieschema's en nog veel meer. Bewaar al deze achtergrondinformatie in één document of map, zodat de woordensmeder hier niet naar hoeft te zoeken en zich kan richten op het creëren van pakkende teksten.

Aanbevelingen voor woordensmeders
Betrek designers al vroeg in het proces, zodat ze inzicht krijgen in de doelen van het project.
Houd anderen op de hoogte van de voortgang. Je collega's willen je misschien niet storen tijdens het schrijfproces, dus het is nuttig om updates te delen, zodat iedereen weet wat de status is.

Aanbevelingen voor hun teamgenoten
Geef gerichte en uitvoerbare feedback en stuur deze op tijd. De woordensmeder moet met zo min mogelijk giswerk precies begrijpen wat verwacht wordt van de volgende versie van de tekst.
Licht de scope van het werk toe, evenals de rollen van alle belangrijke mensen in het project en het verwachte resultaat van de campagne.

Download ons gratis e-book, 'Samenwerken voor succesvolle marketing', voor meer tips voor het bevorderen van de samenwerking in teams en voor het samenwerken aan campagnes.

Meer Trends

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.