Dropbox Business Blog Nederland — IT Hero: Christine Sexton, Universiteit van Sheffield

Je leest nu IT Hero: Christine Sexton, Universiteit van Sheffield
Delen 
19 mei, 2017 — 6 minuten leestijd

IT Hero: Christine Sexton, Universiteit van Sheffield

Christine Sexton is een pionier. Een echte IT-held. Ze wijdt haar hele leven aan slechts één universiteit.

Na haar afstuderen aan de universiteit van Sheffield, bleef ze hangen en klom op van Hoofd Administratie aan de Faculty of Medicine tot IT-directeur met honderden mensen onder zich. En voor iemand met een graad in genetica, die toezicht hield op zo’n groot deel van de transitie van de universiteit naar digital, kun je je onze verrassing voorstellen toen het eerste dat ze tegen ons zei, was: “Eerlijk waar, ik ben helemaal niet zo technisch!”.

Christine was erbij toen Sheffield van papier overging naar digitaal; daarna kwam de uitbreiding van de netwerken van haar universiteit, het opzetten van veilige datadiensten, en haar laatste actie: de overgang naar de cloud. Dat brengt ons bij vandaag, een paar maanden na haar pensioen, waarbij ze reflecteert: “Het klopt als je zegt dat ik betrokken ben geweest bij een flink aantal eerste keren voor de universiteit van Sheffield”.

Terwijl ze haar draai vindt in haar nieuwe leven, zoeken we haar op om terug te kijken op de gecalculeerde risico’s die ze heeft genomen om haar geliefde universiteit verder te brengen, en om uit te zoeken welke tips en adviezen ze heeft voor andere universiteiten die berekende digitale risico’s willen nemen.

Hoe ben je uiteindelijk hoofd Information and Computing Services bij Sheffield geworden?

Ik kwam in 1974 als student naar de universiteit van Sheffield – en ik ben nooit meer weggegaan! Na mijn graad in genetica, een promotie en een postdoctoraal, realiseerde ik me dat onderzoek niet mijn ding was, dus ik bedacht dat ik een baan nodig had en solliciteerde op een functie in het administratieve team in 1983. Begin jaren 90 voltrok zich de pc-revolutie. Tot dan toe was er slechts een computer op mijn afdeling en die stond achter een gesloten deur. Maar tegen 1994 kwamen er mensen mijn kantoor binnen om te vragen of ik had gehoord over het World Wide Web.

Het was een intrigerende tijd en ik raakte gefascineerd door IT, ondanks dat ik helemaal geen technische achtergrond had – Ik was, en ben nog steeds, geïnteresseerd in hoe IT kan bijdragen aan wat mensen willen bereiken. In 1996 reorganiseerde de universiteit hoe zaken werden gedaan en plaatsten ze IT in een enkele afdeling waar ik het hoofd van werd.

Het team groeide en groeide – evenals onze opdracht – in de volgende twintig jaar. Tegen de tijd dat ik wegging hadden we een afdeling met 220 mensen die alles behelsde van IT-implementatie tot klantenservice.

Wat waren tijdens jouw carrière de belangrijkste ontwikkelingen die impact hadden op hoe studenten leren?

Het bijhouden van mobiele ontwikkelingen is een grote uitdaging voor universiteiten. Het vergt fysiek veel van het netwerk – we hebben ons draadloze netwerk drie of vier keer veranderd om te kunnen omgaan met het grote aantal apparaten die studenten probleemloos willen aansluiten op de Wifi. We kunnen nu honderdduizend unieke apparaten op ons netwerk hebben, hoewel we slechts 25.000 studenten hebben.

Doordat iedere student nu tussen de een en drie mobiele devices heeft, moeten IT-directeuren accepteren dat zij niet meer degenen zijn die de IT bepalen. Ik heb dat lang geleden al geaccepteerd en heb geprobeerd om die uitdaging aan te gaan. Een van de manieren om dit te doen is door leveranciers te gebruiken. Ik vroeg mezelf af: “Als clouddiensten samenkomen, waarom zou ik als IT-directeur iets doen als iemand anders dat beter en goedkoper voor me kan doen?”.

Het verplaatsen van de mail, agenda en bestandsopslag naar een cloudleverancier was eenvoudig – er was geen discussie over dat besluit. Maar mijn overwegingen voor die verplaatsing waren niet direct om geld te besparen. Het was om een betere dienstverlening te kunnen bieden en om in staat te zijn om de middelen te richten op gebieden waar ik ze nodig had – en personeel ruimte en tijd te geven om het leren, de studentervaring en onderzoek te ondersteunen.

Dat is waar de toegevoegde waarde van cloud gebaseerde diensten ligt – je kunt middelen inzetten in de gebieden die een verschil maken. Door de transitie naar de cloud, die wordt beheerd door een andere partij, konden wij ons concentreren op andere diensten.

Waarom zijn universiteiten huiverig voor de cloud?

Het is de perceptie van risico, en ik denk dat dat veel universiteiten schrik aanjaagt. Er is angst voor security en privacy kwesties en om de controle te verliezen.

Toen we naar de cloud overgingen hebben we een privacy- en security-assessment uitgevoerd. We concludeerden dat er een risico was, maar het was een risico dat het waard was om te nemen en dat we konden verkleinen. Het amuseerde me dat mensen zeiden: “Je zet mijn data niet in de cloud” – Ik was gevleid dat ze dachten dat mijn datacenter in Sheffield beter beveiligd was dan die van Google of Dropbox: maar feitelijk is dat natuurlijk helemaal niet zo! Deze bedrijven hebben een superveilige omgeving omdat dat is waarin zij gespecialiseerd zijn.

Ik weet dat je deel uitmaakte van het Russell Universities Group IT Directors forum – was er veel discussie rond de rol van cloud in het leren op de universiteit?

De rol van cloud in het ondersteunen van onderzoekers is een focus voor de Russell Universities Group. Onderzoek is heel data-intensief en je moet naar clouddiensten kijken voor het beheer en de opslag van data. Er is nu meer data dan ooit tevoren en universiteiten kunnen het niet meer zelf blijven opslaan – er is een noodzaak om de cloud te gebruiken.

Bovendien, in een wereld met teruglopende resources is er geen ongelimiteerd IT-budget. Er zijn middelen nodig om afdelingen te helpen tijd vrij te maken en cloud is de manier om dat te doen.

Welke ROI heb je gezien sinds de overstap naar de cloud?

We zien een goede stijging in de studenttevredenheid die heel belangrijk is voor universiteiten. Studenten stopten met klagen over dingen zodra we ze naar een goede cloud gebaseerde dienst verplaatsten en de feedback is sindsdien goed geweest.

De medewerkers zijn ook positief. Door de overstap naar de cloud zijn we gestopt met het draaien van onze eigen servers en dat maakte een heleboel potentieel vrij bij medewerkers om te helpen op gebieden waar de universiteit daadwerkelijk extra ondersteuning nodig had. Cloud hielp ons om het personeel efficiënter in te zetten.

Ik adviseer iedere universiteit die de overstap overweegt om kritisch te kijken naar je obstakels en of dat daadwerkelijk barrières zijn voor cloudadoptie – in het gros van de gevallen zal je je waarschijnlijk realiseren dat ze dat niet zijn.

Om meer te leren over hoe Britse universiteiten de cloud gebruiken om onderwijs en leren te verbeteren, en om meer te lezen van andere IT-hero’s, klik hier.

Meer Educatie

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.