Dropbox Business Blog Nederland — Hoe de cloud de kunstwereld transformeert

Je leest nu Hoe de cloud de kunstwereld transformeert
Delen 
5 september, 2017 — 4 minuten leestijd

Hoe de cloud de kunstwereld transformeert

Digitale transformatie draait om ontwrichting. Het grijpt dat wat normaal is en traditioneel, schudt het door elkaar, maakt het eenvoudiger, toegankelijker en vaak ook leuker om te gebruiken. We hebben het gezien bij Netflix, Spotify, Airbnb and Uber.

De kunstwereld is geen uitzondering. Ook hier creëert technologie gelijke kansen voor grote organisaties en kleine bedrijven die elkaar beconcurreren voor dezelfde doelgroep.

Je kunt tegenwoordig een virtuele rondleiding krijgen in het Louvre in Parijs, beelden tot leven zien komen met augmented reality en voor liefhebbers van 360•,met virtual reality de Wonder-tentoonstelling beleven van de Amerikaanse Renwick Gallery. Mondiaal zien we een voorheen conservatieve wereld digitale technologie omarmen om de dienstverlening en bezoekerservaringen te verbeteren, maar ook om omzet te verhogen.

Pionier in de Europese online kunstmarkt is start-up Artsper. Wij spraken met medeoprichter François-Xavier Trancart en hij zei ons: “Kunst is nu ook een markt waar consumenten met één klik toegang toe willen, wanneer zij dat willen, ongeacht hun locatie.”

Hoe richt je dat in? Volgens François-Xavier “bouw je een online 24/7 kunstbeurs”.

Artsper is een digitale marktplaats, gespecialiseerd in de online verkoop van hedendaagse kunst. Gelanceerd in 2013, biedt Artsper toegang tot een brede keus aan galeries, met het doel kunstliefhebbers een zo compleet mogelijk overzicht te geven van hedendaags werk. Om het traject van zoektocht tot aankoop nog makkelijker te maken heeft iedere galerie en kunstenaar zijn eigen ruimte online, waar klanten rustig kunnen zoeken en hun winkelwagen kunnen vullen. Artsper werkt inmiddels met meer dan duizend galeries in dertig landen en heeft al zo’n 45.000 kunstwerken bijeengebracht. Ze leveren echt innovatief werk.

François-Xavier is verantwoordelijk voor een team van 30 medewerkers en daarom had hij een systeem nodig om de dagelijkse bestandsuitwisseling tussen mensen te managen. “We deelden dagelijkse grote bestanden, van afbeeldingen tot en met klantenbestanden en analyseverslagen. We hadden een intern systeem, maar dat was niet flexibel genoeg. Wat we wilden was documenten snel en veilig delen met de juiste mensen.”

Volgens François-Xavier lag het antwoord in de cloud en Artsper werd partner van Dropbox in het jaar dat ze startten: “We wilden naar de cloud overstappen toen het te ingewikkeld werd om bestandsuitwisselingen tussen medewerkers te beheren,” zegt hij. “Een paar nieuwe mensen gebruikten Dropbox privé en waren gecharmeerd van het gebruiksgemak, dus al snel hadden alle medewerkers het onder de knie. Nu konden we heel soepel content creëren, zelfs de grootste bestanden waren toegankelijk voor alle medewerkers, waar zij zich ook bevonden.”

Alhoewel toegang en het vermogen tot delen cruciaal zijn in de dagelijkse praktijk van Artsper, realiseerde François-Xavier zich dat door het gebruik van de cloud zijn team veel meer samenwerkte en zich meer een team voelden: “Gebruik van de cloud heeft het gevoel van saamhorigheid echt aangewakkerd in dit bedrijf en omdat het nieuwe werken nu mogelijk is, is het moreel onder medewerkers ook hoog,” verklaart hij. “Voor mij persoonlijk betekent de eenvoudige toegang tot bestanden dat ik dagelijks pro-actiever ben en niet voortdurend bij het team hoef te zeuren wanneer ze mij de bestanden sturen.”

Gebruik van de cloud om samen te werken heeft ook het heen en weer mailen tussen teams verminderd en zorgt ervoor dat iedereen met de actuele content werkt, wat dubbel werk en fouten verminderd: “Ons team weet nu zeker dat zij aan de nieuwste versie van een bestand werken, in de geruststelling dat de laatste veranderingen meegenomen zijn,” aldus François-Xavier.

Na deze succesvolle transitie vroegen wij François-Xavier wat hij bedrijven wil meegeven die overwegen hun bedrijfsmodel naar de cloud te verhuizen. Zijn boodschap was duidelijk: “Bedrijven moeten voortdurend hun workflowmodel herzien om een snel veranderende markt te kunnen bijbenen. Oplossingen in de cloud besparen niet alleen heel veel tijd, ze helpen ook jouw bedrijf om relevant te blijven.”

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.