Dropbox Business Blog Nederland — Hoe de cloud vergeten projecten weer leven inblaast

Je leest nu Hoe de cloud vergeten projecten weer leven inblaast
Delen 
9 oktober, 2017 — 5 minuten leestijd

Hoe de cloud vergeten projecten weer leven inblaast

Laten we eerlijk zijn, vroeger was het bereiken van je doelgroep zo eenvoudig als het versturen van fysieke brochures of het plaatsen van een advertentie in de krant. Tegenwoordig gebruikt 39 procent van de consumenten sociale media als belangrijkste inspiratie voor aankopen, wat betekent dat e-commercebedrijven met elkaar concurreren om de gunsten van de klant.

Webprojecten die worden gestart, maar vervolgens als ‘te lastig’ worden bestempeld – ook al zijn ze bedrijfskritisch voor de organisatie – belanden in de wereld van e-commerce vaak op de plank en worden vervangen door nieuwe projecten. Dat kost bedrijven kostbare tijd en een hap uit hun beperkte budget.

Maar gelukkig zijn er bedrijven als byte5.

Zorg dragen voor positieve projectresultaten
Byte5, opgericht in 2004 en groot geworden in het dot.com-tijdperk, heeft zichzelf gevestigd als ontwikkelspecialist die vergeten bedrijfskritische projecten weer tot leven wekt.

Tot nu toe hebben ze meer dan 40 bedrijven geholpen om in totaal 100 vergeten projecten nieuw leven in te blazen . Stel je eens voor hoeveel tijd en geld dat bespaard heeft, en de innovatie die e-commercebedrijven hun klanten hiermee kunnen aanbieden.

We spraken onlangs met Christian Köhler, partner bij byte5, die uitlegde dat het bedrijf zijn specialisme heeft ontdekt door samen te werken met de klant. “Onze belangrijkste focus is niet het oplossen van technologieproblemen, maar te zorgen voor positieve projectresultaten”, zegt Christian. “We waren een algemeen webbedrijf, maar specialiseerden ons steeds meer in speciale klantvragen. We hebben nu een team van 17 mensen en die groei is te danken aan ons specialisme op een specifiek gebied.”

Twee organisaties werken samen als één team
Door samenwerking in het hart van hun bedrijf te plaatsen, is Byte5 inmiddels een van Europa’s belangrijkste partners voor open source CMS-oplossingen op ASP.net. Hun specialisme, dat zich tussen ontwikkeling en overleg bevindt, zorgde ervoor dat ze met een aantal van ’s werelds bekendste merken samenwerkten, inclusief het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, waar byte5 hielp bij de ontwikkeling van een Global Fund Partnership site.

Christian legt uit dat het belangrijk is dat de klant het gevoel krijgt deel uit te maken van één samenwerkend team met byte5, en dat zijn werknemers niet worden gezien als onderaannemers. “Wij sturen het project aan en delen een keur aan middelen met het interne team. Dat betekent dat onze klant zijn eigen ontwikkelaars heeft en dat wij onze experts hieraan toevoegen. Het is een coöperatieve ontwikkeling. We zijn in essentie één team, van twee verschillende organisaties, die werkt aan hetzelfde project, en hetzelfde doel voor ogen heeft.”

Om dat te kunnen, is eenvoudige communicatie cruciaal. Als het partnerschip daadwerkelijk gezamenlijk is, moet de content die tijdens de projecten wordt gemaakt makkelijk toegankelijk zijn en gedeeld worden met alle betrokkenen, volgens Christian. “We vertrouwen daarvoor volledig op cloud-oplossingen”, zegt hij. “We slaan alles op en delen alles via Dropbox. Dat werkt, de klantsynchronisatie werkt, en dat niveau van betrouwbaarheid hebben we nodig.”

Dropbox werd 18 maanden geleden voor het eerst door het bedrijf gebruikt. Christian zegt dat het cruciaal was dat het gekozen platform eenvoudig te gebruiken is, zodat klanten – jong en oud – er zonder al teveel gedoe mee kunnen werken. “Het gebruiksgemak van Dropbox is immens. Als je er content in zet, kunnen klanten het vinden. Voor de gebruiker is het niet veel meer dan een muisklik, maar de positieve impact die het heeft op het stroomlijnen van workflows is enorm.”

De voordelen die Christian aanhaalt worden niet alleen intern ervaren. De klanten van byte5 ondervinden eveneens voordeel van de samenwerking en hechte relatie: “Onlangs hebben we gewerkt aan een project met een elektriciteitsbedrijf en binnen twee maanden hadden we een B2B-portal gebouwd voor het bedrijf. Dropbox was een belangrijke tool die ons hielp om het samenwerkingsproces te versnellen, het hielp ons de deadline van het project ruimschoots te halen.”

Toegangsbeheer met één klik
Het is voor byte5, bij zulke nauwe samenwerkingen met klanten, belangrijk om controle te houden over welke content klanten wel en niet kunnen benaderen. Christian vertelt dat het cruciaal is om aparte mappen te kunnen maken per klant waarbinnen afzonderlijke mappen voor projecten kunnen worden aangemaakt en om specifieke teamleden toegang te kunnen geven. “In zo’n veranderlijke omgeving waar de groepen die samenwerken zo regelmatig van samenstelling veranderen, was deze functionaliteit heel belangrijk voor ons. Met slechts een paar muisklikken kunnen we de toegang tot content nauwkeurig controleren en beheren en gebruikers eenvoudig verschuiven.”

Net zoals dat projecten worden opgepakt door teamleden van zowel byte5 als de klant, worden er verschillende technologieën gebruikt om ervoor te zorgen dat vergeten projecten weer tot leven gewekt kunnen worden. Dat betekent dat de tech-oplossingen die Christian en het team kiezen compatibel moeten zijn met elkaar. “We hebben een directory met verschillende platformen. Aangezien we in HP.net ontwikkelen op Windows Azure, gebruiken we Office365 en moesten we tools vinden die daarmee konden samenwerken. Met Dropbox Business-integratie met O365 is het slechts één link, één klik en de content kan worden geopend door iedereen in ieder systeem.”

Tot slot vroegen we Christian welk advies hij heeft voor andere MKB-organisaties die nog geen gebruikmaken van de cloud. “Het advies is om niet onnodig met ouderwetse software aan te blijven rommelen. Zeker voor kleine bedrijven. Gebruik een vertrouwde cloudomgeving die bij je bedrijf past.”

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.