Dropbox Business Blog Nederland — hoe Dropbox en een modemerk precies bij elkaar passen

Je leest nu hoe Dropbox en een modemerk precies bij elkaar passen
Delen 
27 april, 2017 — 3 minuten leestijd

hoe Dropbox en een modemerk precies bij elkaar passen

Welke materialen komen in je op als je denkt aan zachte kleding? Katoen? Zijde? Kasjmier voelt ook heerlijk aan. Ooit al eens aan bamboe gedacht? Bamboe is een textielsoort waarvan bekend is dat het enorm sterk is. Modemerk Les Lunes heeft besloten om alle kleding in Parijse stijl van deze stof te maken. Nu blijkt dat bamboe niet alleen heerlijk zacht aanvoelt, maar nog veel meer voordelen biedt.

Bamboe geeft meer zuurstof af en neemt meer koolstofdioxide op dan menig andere plant en er is bovendien geen bestrijdingsmiddel of meststof nodig om de plant te laten groeien. Ook moet bamboe met de hand worden geoogst, waardoor er ook weer minder fossiele brandstoffen nodig zijn. Als stof is het zacht, licht en kreukelbestendig.

Dit alles kwam Anna Lecat, oprichtster van Les Lunes, te weten toen ze in China woonde, waar bamboe veel wordt gebruikt. Ze verliet haar thuisland Oekraïne op de jonge leeftijd van 20 jaar en begon haar eigen bedrijf in supply chain management in Shanghai. "Er waren toen nog niet zo veel bedrijven die zich echt inzetten om producten van hoge kwaliteit te maken," vertelt Lecat. “Ik wilde dat veranderen en tegelijkertijd iets goeds doen voor het milieu en de arbeidsomstandigheden in de fabriek verbeteren."

Vervolgens moest Lecat een designidentiteit vinden. Ze ging naar Parijs en vond daar Melanie Viallon, afgestudeerd aan de prestigieuze modeschool ESMOD. Zij werd uiteindelijk medeoprichter. "Toen Anna me vertelde dat we al onze kleding van bamboe gingen maken, dacht ik dat dat onmogelijk was," vertelt Viallon. "Maar ik greep de uitdaging met beide handen aan."

Lecat en Viallon hebben inmiddels winkels in Chicago en de San Francisco Bay Area en mogen zich eigenaars van een internationaal bedrijf noemen. "We hadden behoefte aan een tool waarmee we onze ontwerp-, productie en winkelteams met elkaar in verbinding kunnen brengen," licht Lecat toe. "Daarom zijn we overgestapt op Dropbox."

Dropbox is de digitale stof van Les Lunes. En Dropbox Paper is de draad die de creatieve en zakelijke inspanningen van het bedrijf verenigt op een manier die voorheen nog niet mogelijk was. Het team van Viallon in Parijs deelt patronen met coupeuses in Sjanghai, die vervolgens de productlijnen en verschepingen bespreken met operationele managers in de VS. In de winkel geven stylisten via Dropbox Paper feedback van klanten door aan de ontwerpers in Parijs. "Elk onderdeel van ons bedrijf werkt met Dropbox," zegt Viallon. "Het is zo makkelijk omdat iedereen weet hoe Dropbox werkt, zelfs wanneer we met externe leveranciers werken om bijvoorbeeld een nieuwe winkel te openen."

Het was geweldig om te zien hoe Les Lunes de wereldwijde operaties leidt, van de San Francisco Bay Area tot Parijs en Sjanghai. En bovendien kunnen we bevestigen dat hun bamboekleding inderdaad ontzettend zacht is.

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.