Je leest nu Hoe het meten ‘wat mensen leveren’ de omzet verhoogd en prijzen wint in Duitsland
Delen 
9 februari, 2017 — 4 minuten leestijd

Hoe het meten ‘wat mensen leveren’ de omzet verhoogd en prijzen wint in Duitsland

Het is een gedurfde nieuwe wereld waaraan we ons moeten aanpassen, waarin sommige zakelijke gewoontes iets lastiger af te leren zijn dan andere. En hoewel telewerken en thuiswerken steeds meer gemeengoed worden in onze cultuur – hoe verbetert het daadwerkelijk de efficiëntie, en in welke mate doet de baas het team gewoonweg een plezier? We hebben zeker een aantal anekdotische voorvallen van dat laatste voorbij zien komen.

Wat nu als je bedrijf zou besluiten om het kantoor helemaal te laten voor wat het is? Sterker nog, wat als het concept van een normale werkdag helemaal zou verdwijnen? Als besloten zou worden dat het bedrijf beter af zou zijn zonder de obstakels van 9 tot 5, vier witte muren en fysieke bureaus? Dan wordt werken vanuit huis niet zozeer een voorrecht, maar een noodzaak. Welkom in de wereld van KAVAJ; een ecommerce startup uit Duitsland die precies dit deed.

KAVAJ ontwerpt en verkoopt originele lederen producten op Amazon. Ze hebben tien medewerkers, geen kantoor, geen officiële werkuren en hun gehele IT-omgeving staat in de cloud. Het product wordt ontworpen in Duitsland maar wordt gemaakt in China, en, zoals ze ons vertelden, aangezien ze online verkopen – wat is dan het punt om geld uit te geven om een bedrijfspand te huren en te beheren?

Maar, werkt dat model? Nou, iedere medewerker werkt vanaf de plek die hij of zij verkiest, op welke tijd dat hen het beste uitkomt in hun gezin of levensstijl en vooralsnog heeft KAVAJ 19 miljoen Amazon-verkopen op zijn naam staan, met een jaarlijkse omzet van 4 miljoen euro. Bovendien wordt het bedrijf opgemerkt, dit jaar werd de organisatie genomineerd als een van de meest gezinsvriendelijke Duitse bedrijven van 2016.

In een recent interview met Dropbox namen de twee grondleggers van het bedrijf de tijd om te vertellen hoe het allemaal begon.

“In 2011 werkten we voor Amazon in Duitsland en we wisten niet hoe we een iPad-hoes konden maken. We wisten alleen dat we er geen konden vinden die we zelf leuk vonden voor onze iPad”, zegt Kai Klement, een van de medeoprichters. “We gebruikten al persoonlijke Dropbox-accounts voordat het bedrijf bestond, vandaar dat we er direct op gebrand waren om naar een Enterprise File Sync en Share (EFSS) oplossing voor KAVAJ te kijken.”

De andere medeoprichter, Jorg Kundrath, vertelde ons dat ze om een aantal redenen Dropbox Business aanschaften. “Zonder een geformaliseerde kantoorstructuur, was het essentieel dat de EFSS-oplossing op alle apparaten zou kunnen werken zonder dat daar extra IT-diensten voor nodig waren. Content moest altijd tegelijkertijd gesynchroniseerd worden en versiegeschiedenis gaf ons een geweldige back-up in geval van een ramp. Door documenten centraal beschikbaar te stellen wordt een enorme hoeveelheid communicatie-inspanning uit de dagelijkse workflow gehaald. Karakteristieken als Dropbox Paper bieden het gehele team de mogelijkheid om samen te werken aan blogposts, agenda’s, protocollen en briefings, bijna alsof ze in dezelfde ruimte zijn.”

Opvallend genoeg heeft een van de meest onoverkomelijke problemen voor cloudproviders – dat ze in China geblokkeerd worden – geen nadelig effect op het gebruik van Dropbox door het bedrijf. “Hoewel we een private cloud in China moesten bouwen, waar één medewerker zit die toegang tot de mappen nodig heeft, geven we er de voorkeur aan om op andere plekken met Dropbox Business te werken. Het is voor ons geen optie om Dropbox te vervangen door onze eigen private cloud, omdat die bij lange na niet zo goed werkt als Dropbox Business.”

Naadloze integratie met andere handige cloudproducten zoals Evernote, Slack en Zoom, betekent dat KAVAJ de flexibiliteit heeft om precies zo te functioneren als het wil en moet, ongeacht locatie of apparaat.

Voor andere bedrijven die de ‘KAVAJ-sprong’ willen wagen, heeft Kai het volgende advies: “Wij zijn het levende bewijs dat een succesvol bedrijf in de cloud kan ontstaan en daar goed kan gedijen. Aanbieders zoals Dropbox, die hun diensten met andere leveranciers integreren, worden essentiële partners bij het starten van een bedrijf.”

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.