Dropbox Business Blog Nederland — Interview met Kate Nash: Een fijne samenwerking leidt tot ongekende creativiteit

Je leest nu Interview met Kate Nash: Een fijne samenwerking leidt tot ongekende creativiteit
Delen 
6 november, 2017 — 8 minuten leestijd

Interview met Kate Nash: Een fijne samenwerking leidt tot ongekende creativiteit

Tv-kijkers kennen Kate Nash waarschijnlijk vooral als Rhonda "Britannica" Richardson uit de populaire Netflix-serie GLOW. Maar ze is ook bekend als muzikant. Tien jaar geleden brak ze met haar debuutalbum Made of Bricks door in de wereld van rock. We spraken met Kate op het SXSW-festival over hoe ze worstelt met woorden, muziek en samenwerking bij het schrijven van haar hilarische popnummers.

KATE NASH: Ik denk dat het creatieve proces begint met woorden... de laatste tijd schrijf ik vooral veel op mijn telefoon. Ik heb in het verleden vaak notitieblokken gebruikt, maar ik vind het veel fijner om opnames en notities te maken op mijn telefoon. Als er ideeën bij me opborrelen, kan ik die direct opschrijven of gewoon inspreken of inzingen. Vaak zijn een paar woorden al genoeg inspiratie voor teksten en ideeën.

Vormen songtitels vaak de bron van inspiratie? Of begin je liever met een breder concept?
KATE: Toen ik voor andere mensen begon te schrijven, kreeg ik vaak een concept of titel van het liedje om mee te werken, maar voor mij is dat niet echt een natuurlijke manier van werken. Ik haal mijn inspiratie liever uit een idee of ingeving. Dus als ik iets grappig vind, ik boos ben over iets of er gewoon iets gebeurt dat mij triggert, afhankelijk van mijn stemming, dan komt er vaak iets naar boven. Een grappige, sterke of ontroerende zin waar ik dan de rest van het liedje op voortbouw... Ik denk dat mijn meeste liedjes ontstaan rond één centrale zin.

Heb je een bepaalde methode of techniek voor het schrijven van nieuwe songs?
KATE: Ik haal veel inspiratie uit mijn reizen. Ik schrijf ontzettend veel als ik in mijn busje zit. Of als ik in de metro zit in Londen... Ik hou van beweging. Ik zit dan gewoon te dagdromen en kan alles opschrijven wat er in me opkomt... En soms kan ik uit het niets, bijna letterlijk, een complete songtekst opschrijven. Ik hou van [knipt met haar vinger] een bepaald soort ritme, een mix tussen zingen en praten, wat je ook hoort in veel van mijn liedjes. Een ritme opbouwen is dus ook erg belangrijk. Tegen de tijd dat ik in de studio zit of met een gitaar of ander instrument, dan weet ik hoe het liedje ritmisch moet aanvoelen.

Is het moeilijk om samen met anderen te schrijven en verschillende opvattingen te hebben?
KATE: Ja, ik ben wel behoorlijk beschermend als het om teksten gaat. Eigenlijk wil ik helemaal geen input bij het schrijven, [lacht] weet je, tenzij ik besluit van: "Oh, dit wordt een samenwerking." Als ik muziek maak en schrijf probeer ik zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven... Je kunt zoveel doen als artiest, dat je het gevoel hebt dat je keuzes moet maken. Dus heb ik besloten dat bij alles wat ik doe, ik zo dicht mogelijk bij mezelf wil blijven. Ook als dat soms niet prettig aanvoelt.

Eigenlijk vind ik dat alle woorden uit mijn hoofd en brein moeten komen anders voelt het onnatuurlijk om ze te zingen of uit te spreken. Ik wil kunnen geloven in wat ik zeg, ik word wel eens boos als iemand een tekst suggereert. Dan denk ik, "Mmmm, nee", want, "als het niet uit mijn mond komt dan waarom zou ik?" Ik probeert altijd te zeggen wat ik wil zeggen en ik wil niet de woorden van iemand anders gebruiken. Ik weet 't niet, ik denk dat het een bepaald soort koppigheid is die je wel vaker ziet bij middelste kinderen. [Lacht] En ik zit natuurlijk in de muziekindustrie, waar veel mensen je in een bepaalde richting proberen te duwen of je ideeën willen opleggen. Ik wil mezelf daar wel tegen beschermen.

Als je mensen kiest om mee samen te werken, wat is dan belangrijker: bepaalde skills of de persoonlijke chemie tussen jullie?
KATE: Persoonlijk denk ik dat de chemie en vibe belangrijk zijn. Het draait allemaal om de vibe en.... kan ik wel volledig mezelf zijn bij deze persoon? Ik heb moeite met presteren als ik altijd van mezelf bewust moet zijn... En je weet nooit wanneer dat gebeurt. Je kunt een ruimte met iemand binnenlopen en denken: "Oh, dit wordt geweldig!" en dan blijkt 't niet zo te zijn. Dus... eigenlijk gewoon iemand met wie ik goed kan opschieten.

Ik had eens een sessie met een producer en ik zag er echt tegenop want de sessie was bedoeld voor iemand anders. De sessie was voor een andere artiest. En ik had een beetje genoeg van de zakelijk kant, die corporate wereld. Ik had er eigenlijk geen zin in. "Dit wordt helemaal niks", dacht ik. "Ik wil niet in die omgeving zitten." En het werd nog erger doordat er iemand niet meer aan die sessie meedeed waardoor ik zoiets had van: "Nu ben ik alleen met die ene gast...". Toen het ook nog eens werd uitgesteld tot een uur of vijf, zes, zag ik er al helemaal tegenop. Toen ik er eenmaal was, had ik al een excuus klaar. Zoiets van: "Ik heb nog een etentje met mijn manager", wat gewoon niet waar was. Maar toen bleken we het enorm goed met elkaar te kunnen vinden en begonnen we te spelen. Ik vertelde hem over een idee dat ik had voor het project en hij begreep me meteen. Het klikte gewoon tussen ons. Dat was wel geweldig want ik had dat totaal niet verwacht.

"Het leuke is dat je niet weet wanneer die chemie plaatsvindt en hoe dat je stemming kan veranderen en iets in je teweeg kan brengen.”

Plotseling heb je op een totaal nieuwe manier inspiratie gevonden. Ik heb geleerd dat het erg belangrijk is om open te staan, want... als ik dit dus niet had gedaan dan had ik iets moois gemist, het maken en opzetten van iets geweldigs. Dus ook als ik me niet op mijn gemak voel, probeer ik dingen uit want je weet nooit waar het toe leidt.

Heb je weleens met iemand samengewerkt via social media?
KATE: Ohja, ik heb eens samengewerkt met Watsky, een rapper. Hij twitterde me.... Ik was op een toer door Europa en ik kreeg allemaal tweets omdat hij ontzettend veel volgers heeft. Hij twitterde iets van: "Kan iemand tegen Kate Nash zeggen dat ze een liedje met mij moet doen?" Dus iedereen: "Kate Nash, doe eens een liedje met Watsky." Maar ik dacht: "Wie is Watsky? Wat is dit?" Toen hebben we wat dingen over hem uitgezocht en wat video's van hem bekeken en toen dacht ik: "Hij is echt wel tof en echt grappig. Dit is echt cool." Dus ik antwoordde: "Ik doe mee." Hij stuurde me muziek per e-mail en ik nam zang op in Londen en stuurde die naar hem terug. We hebben elkaar nooit ontmoet totdat we de video gingen maken. En ik was al in L.A. voor iets anders dus hij vroeg me: "Wil je ook in de video?" en ik zei ‘Tuurlijk!" Dus.. het hele creatieve proces ging via internet en het was erg leuk om te doen.

Hoe kun je dit allemaal doen zonder elkaar te ontmoeten?
KATE: Ik zat dus op Twitter en hij stuurde me tweets en ik antwoordde hem... Toen ben ik naar de studio gegaan om te zingen en heb die opnames gewoon gemaild. Nou ja, ik heb dus de bestanden in een Dropbox-map gezet en toen naar hem gestuurd. [Lacht]
Ja, ik heb de opnames gewoon in een Dropbox-map gestopt en abracadabra.... Hij had ze. Toen kon hij ze verwerken in een liedje en hebben we dus samen een liedje gemaakt zonder dat we elkaar ontmoet hebben... Er was ook wel een tijdsdruk want ik was op dat moment aan het toeren. Dus ik had maar één opnamedag in Londen. Ik heb de opnames gemaakt in één dag en heb ze vervolgens verstuurd met Dropbox en dat was 't... Ik heb veel opnames, muziek en ideeën gestuurd. Hij was namelijk niet in dezelfde ruimte als ik. Omdat ik dus niet wist wat hij precies wilde, heb ik hem gewoon heel veel materiaal gegeven. Vervolgens kon hij ermee doen wat hij wilde. Ik zei: "Doe ermee wat je wilt. Ik maak gewoon superveel opnames en dan kan jij ze bewerken."

Zijn er nog bepaalde liedjes uit deze samenwerkingen ontstaan waar we naar uit kunnen kijken?
KATE: Ja, dit jaar wordt er nieuwe muziek van mij uitgebracht en ik heb me vooral bezig gehouden met zang, productie en Logic. Hoe je met Logic kan werken en natuurlijk de juiste mensen vinden om mee samen te werken. Ik noem deze mensen ook wel vertalers. Ik denk dat je iemand moet vinden die je vibes kan vertalen, je stemming om kan zetten in een liedje. Dus ja "Agenda" is absoluut een album om naar uit te kijken. Het is een live-album en er wordt ook een bijbehorende video uitgebracht. Ik heb 'm gemaakt met Frederick Tow.

Meer weten over Kate Nash en wanneer ze rondtoert? Ga naar katenash.com. Werk je veel samen aan creatieve projecten en wil je ook weten hoe Dropbox je daarbij kan helpen? Ga dan naar Dropbox Paper.

Meer Trends

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.