Dropbox Business Blog Nederland — Koffielikeur in de cloud

Je leest nu Koffielikeur in de cloud
Delen 
28 april, 2017 — 4 minuten leestijd

Koffielikeur in de cloud

Dropbox is cruciaal voor onze bedrijfsvoering. Ik snap niet hoe bedrijven efficiënt konden werken voor de komst van dergelijke cloud-software,” zegt Tom Baker, algemeen directeur van Mr Black Spirits.

De ontwikkeling van een klein bedrijf kent twee mijlpalen. De eerste is het gat in de markt vinden en daar in springen. De tweede is om de kansen en het businessmodel op te schalen voor groei in het buitenland. Tom Baker is medeoprichter en algemeen directeur van Mr Black Spirit. Zoals hij het doet, lijkt het uitbouwen van een klein bedrijf een peulenschil.

In 2012 vond Tom een gat in de Australische drankenmarkt. Eentje die de Australische liefde voor koffie combineerde met de Australische liefde voor alcohol. Ook anderen geloofden in zijn visie en in 2013 haalde Mr Black Spirits met crowdfunding 250 procent van het doelbedrag binnen. Daarmee werd Mr Black Spirits het eerste alcoholmerk dat dankzij crowdfunding de markt op kon.

Tegenwoordig omvat Mr Black Spirits een distilleerderij aan de zuidwestkust van Australië, een kantoor in Sydney, salesmensen en distributeurs in het hele land en - sinds kort – ook in Europa. Het kan angstaanjagend zijn, het idee om alle werkzaamheden van zo’n snelle ontwikkeling te moeten coördineren in meerdere tijdzones, maar Tom kan het allemaal hebben.

Wij vroegen hem om advies voor kleine bedrijven die willen groeien en hoe Dropbox hem geholpen heeft Mr Black Spirit te lanceren in Londen, zo’n 17.000 kilometer van zijn thuislocatie. “Onze organisatie was altijd al flexibel,” legt Tom uit. “Wij besloten al vroeg dat de cloud de beste manier was waarop wij mobiel konden blijven. Ik reis zeven maanden per jaar, we zijn echt een bedrijf van nomaden. We hadden een allesomvattende oplossing nodig die net zo flexibel was als wij en die bijdroeg aan de groei van het bedrijf. Dropbox Business werkt in de cloud, is betaalbaar en makkelijk te gebruiken.”

Maar Tom wilde meer dan beschikbaarheid voor zijn team. Ook leveranciers, verkopers en zakenpartners van Mr. Black Spirit moesten real-time toegang krijgen tot documenten, ongeacht hun locatie. “Dankzij de cloud kunnen wij onze zakenpartners verschillende toegangsniveaus toekennen voor de documenten die wij met hen willen delen. Dit bespaart ons veel tijd omdat zij rechtstreeks in de documenten werken; we hoeven niets heen en weer te mailen. Dropbox laat ons verschillende bewerkingsrechten en toegangsprivileges instellen. Wij maken ons dus nooit zorgen dat iemand iets te zien krijgt dat niet voor zijn ogen is bestemd.”

Of het nu voor bestaande leveranciers is in Australië of nieuwe aannemers in Europa, alle bestanden, referenties, informatie en middelen staan centraal beschikbaar. “Wij weten waar alles is. Wij raken niet in paniek over wie de laatste versie heeft of op welke laptop iets staat.”

Veel bedrijven geloven nog steeds dat een eigen IT-infrastructuur de veiligste, efficiëntste en zuinigste manier van werken is, maar Tom is het daar niet mee eens. “Dropbo x usiness verbetert niet alleen de samenwerking, maar scheelt ook tijd en kosten. We besparen op middelen en geld en wij hoeven ons geen zorgen te maken over servers of databases.”

Voor Tom liggen de dagen van traditionele IT ver achter hem. “Alle start-ups werken in de cloud of zouden dat moeten doen,” zegt hij. Zijn advies voor andere bedrijfseigenaren die net zo ambitieus zijn als hij, is om te investeren in een flexibele cloudoplossing die kan meegroeien met het bedrijf. “Als ik terugdenk aan de tijd toen ik voor het eerst een bedrijf begon… had iemand me toen maar verteld hoe toegankelijk al deze software is.”

Meer weten over de reis van Mr Black Spirit van Australische distilleerderij tot mondiale leider in koffielikeur? Lees het op hun website.

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.