Dropbox Business Blog Nederland — Mediabedrijven zitten op een pot met goud, maar ze zien het niet

Je leest nu Mediabedrijven zitten op een pot met goud, maar ze zien het niet
Delen 
19 juli, 2017 — 4 minuten leestijd

Mediabedrijven zitten op een pot met goud, maar ze zien het niet

Voor ieder bedrijf, in iedere branche, is een van de meest waardevolle bezittingen het intellectuele eigendom (IE). De mediabranche vormt daarop geen uitzondering. Zoals Christopher Bretnall, technisch directeur bij het Nationaal Theather vorig jaar op het entertainment & media tech-evenement, BVE, in Londen uitlegde: “In het digitale tijdperk is intellectueel eigendom van het grootste belang… als je de controle over dat IE verliest, verlies je de controle over het te gelde maken van datgene waar je mee bezig bent.”

Dat werd duidelijk toen ik onlangs te gast was bij een Digital Production Partnership (DPP) rondetafel. Intellectueel eigendom, het beheer daarvan en hoe er omzet uit te halen, was een belangrijk onderwerp.

Volgens de topmensen van de productiebedrijven die aanwezig waren wordt intellectueel eigendom – beelden, geluiden en videomateriaal – opgeslagen, niet geïndexeerd en vervolgens vergeten. Door videomateriaal niet te beheren waardoor het doorzoekbaar, bruikbaar en opvraagbaar wordt, zijn productiebedrijven veel tijd en geld kwijt met het opnieuw vervaardigen van intellectueel eigendom dat ze allang hebben – maar niet kunnen vinden.

Het aantal uren, dagen en weken aan videomateriaal dat productiebedrijven maken wordt voorraadbeeld en nu die voorraad langzaamaan van tape naar een digitaal formaat overgaat, groeit de databank waar productiehuizen op zitten steeds verder.

De kwestie? Er is potentieel veel winst te halen uit de verkoop van dat voorraadmateriaal – maar alleen als je weet hoe en waar je het kunt vinden. Zelfs tien jaar geleden al, schatte de Association of Commercial Stock Image Licensors (ACSIL) dat de markt voor stock videomateriaal 282 miljoen dollar waard was.

De waarde van video

Video wordt heel snel onmisbare content in alle geledingen van het leven. Of het nu gaat om advertenties, filmproducties, bedrijven of marketing, video wordt snel belangrijk. Sterker nog, Cisco voorspeelt dat in 2020, 75 procent van al het mobiele verkeer video zal zijn, terwijl over slechts twee jaar, 80 procent van het wereldwijde internetverkeer videocontent is.

Dat betekent dat video waardevol is en productiebedrijven zitten op decennia videobeelden. Natalie Triebwasser, hoofd productie bij Quicksilver Media, zei tijdens het rondetafelgesprek: “We moeten onze content meer te gelde maken en dat moeten we doen door het op een platform te zetten dat eenvoudig en efficiënt is en dat de content kan verspreiden naar verschillende andere platformen op een snelle en kostenefficiënte manier.”

Hoe kan dit worden bereikt? Door over te stappen naar de cloud.

Vergroot je opslagcapaciteit

Mark Harrison, managing director van de Digital Production Partnership, vertelt: “We hebben onlangs een rapport uitgebracht waarin staat dat 75 procent van de productiebedrijven de komende twaalf maanden Ultra High Definition (UHD) gaan of willen produceren.”

Dat betekent dat zeer grote bestanden moeten worden opgeslagen op een plek die niet alleen bestanden kan herbergen, maar ze ook kan delen zonder beperkingen op bestandsgrootte. “Cloudleveranciers die de mogelijkheid bieden om grote bestanden op te slaan en te delen, worden in de toekomst belangrijker voor mediabedrijven”, vervolgt Mark.

Kostenreductie door vindbaarheid

De waarde van iets daalt significant als je meer geld uitgeeft om het te vinden. Cloudtechnologie maakt het mogelijk om bestanden eenvoudig te labelen, op te slaan en te bewerken, waardoor bij het zoeken naar een bepaald bestand, de vindbaarheid snel en pijnloos is.

Zoals Mark Gardner, salesdirecteur bij Snell Advanced Media, vorig jaar op de BVE zei: “Wat je niet wilt is dat de kosten van het opzoeken van je bezittingen uiteindelijk hoger zijn dan de waarde van die bezittingen.”

Hou het veilig

Nu stock videomateriaal in waarde groeit, wordt het nog belangrijker om het te beveiligen. Waar waardevolle zaken zijn, is vaak iemand die het wil stelen! Door te partneren met een cloudtechnologieleverancier kunnen mediabedrijven ervoor zorgen dat hun intellectuele eigendom wordt opgeslagen op een platform dat veilig en beschermd is.

Eenvoudige vindbaarheid = makkelijke omzet

Data staat op het punt zijn eigen valuta te worden en aangezien video de meest belangrijke contentvorm in onze wereld wordt, hebben productiehuizen de kans om nieuwe omzetstromen aan te boren van hun eigen data – stock videomateriaal.

Volgens Keith Scholey, coo van Silverback: “Er is een dissociatie tussen eigendom, het kunnen terugvinden, weten wat je moet terugvinden en hoe je het moet terugvinden. Als je de waarde van wat je bezit niet begrijpt of niet meer weet waar je het hebt gelaten, ben je je geld aan het verspillen.”

Om de tijd en moeite van productiebedrijven echter waard te zijn moet content eenvoudig doorzoekbaar, toegankelijk en vindbaar zijn om het met waarde te kunnen doorverkopen. Cloudtechhnologieën bieden de makkelijkste oplossing in het verbeteren van de vindbaarheid en de omzet onderaan de streep.

Author: Alex Anderton, medialead bij Dropbox

Meer Media

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.