Dropbox Business Blog Nederland — Q&A with Weera Saad, creative chameleon, team builder, mindful thinker

Je leest nu Q&A with Weera Saad, creative chameleon, team builder, mindful thinker
Delen 
24 juli, 2017 — 6 minuten leestijd

Q&A with Weera Saad, creative chameleon, team builder, mindful thinker

Interview met Weera Saad, creatieve kameleon, teambuilder, bedachtzaam bedenker

Het Cannes Lions International Festival of Creativity is een magneet voor de meest inspirerende mensen ter wereld: professionals die grote creatieve risico's hebben genomen om de beste in hun vak te worden. Wij hadden de eer om een aantal van deze mensen te spreken tijdens een enorm drukke week bij Cannes Lions. Luister mee en ontdek waar zij hun inspiratie uit halen, met wie ze samenwerken en hoe hun creatieve proces in elkaar zit.

Shahwir (Weera) Saad is een creatieve kameleon. Weera, die al 22 jaar in de branche actief is, heeft alle functies al gehad die je maar kunt bedenken, van creatieve productie tot bedrijfsplanning. Nu, als regionaal directeur van de Creative Shop van Facebook, werkt Weera samen met partners om hun creatieve ideeën tot leven te brengen. We gingen met Weera in gespreken over de vérstrekkende creativiteit om ons heen en we vroegen hem waarom het belangrijk is om verder te kijken dan alleen het idee zelf.

Wanneer voel je je het creatiefst?

Het is volgens mij heel moeilijk om creativiteit te definiëren en er een labeltje op te plakken. Het is [soms] een kwestie van alle punten met elkaar verbinden en dan opeens dat 'aha'-moment krijgen in het holst van de nacht, totaal niet in de context van wat je aan het doen bent, waar je mee bezig bent. Dat noem ik creativiteit. Een oplossing vinden voor een probleem, daar zit de creativiteit. Je wakkert de inspiratie in andere mensen aan, ook dat is creativiteit. Weet je, creativiteit vind je gewoon overal om je heen en als je mag werken in een wereld waarin je echt even stil mag staan als je een creatief idee hebt, dan noem ik dat een ware zegen. Maar buiten dat denk ik niet dat het een soort vat is, of dat maar een beperkt aantal bijzondere mensen met creatief talent gezegend is.

Ik denk dat ideeën in een doos zitten. En je kunt het er alleen maar uithalen als er meer mensen bij betrokken zijn en er hun ideeën aan toevoegen.

Wat vind je van teams die bij elkaar komen en samen aan een creatief idee werken?

Dat vind ik echt het leukste ter wereld! Ik geloof in een wereld waarin mensen samenwerken en met elkaar mooie dingen maken. Ik denk dat ideeën in een doos zitten. En je kunt het er alleen maar uithalen als er meer mensen bij betrokken zijn en er hun ideeën aan toevoegen. En het maakt je ook rijker, wanneer je op een bepaald moment tijdens het proces denkt: 'Ik weet niet waar ik dit idee vandaan heb gehaald, hier ben ik niet mee begonnen', dan kun je dat op twee manieren bekijken: je kunt gaan zitten mokken 'maar het was míjn idee en nou hebben jullie het veranderd!'), of je kunt het idee opnieuw bekijken en zeggen: 'het is een veel grootser idee nu!' Eerst was ik een muis, nu ben ik een giraffe. En een giraffe werkt misschien nog wel beter ook dan een muis, omdat die veel beter zichtbaar is. Of misschien was je eerst een giraffe en word je nu een muis, omdat die zich veel beter op de kleine gebieden kan richten.

Ken je dat, dat je jezelf afvraagt waarom je dit werk eigenlijk doet? Wat heb ik bereikt als ik aan het eind van die tunnel kom? Wat is het baken? Wat is de vuurtoren? Dat werkt beter voor mij dan het idee zelf, omdat je op die manier ook iets leert.

Zolang je maar een duidelijk doel voor ogen houdt, heel goed begrijpt wat je probeert te bereiken en de finesses van de zakenwereld kent, weet waar jouw merk om draait, of wat jouw idee [is]: het gaat niet om het idee zelf, maar om het verhaal áchter het idee. Dan kun je er ook twintig anderen bij halen. Als je twintig mensen om je heen hebt, met elk een goede basis, dan kun je door het verhaal navigeren en [dan] kan het uiteindelijk veel groter worden dan wat je in het begin dacht. Ik kom uit die [leer-] school en ik ben gek op samenwerking. Ik ben dol op teamwerk.

Wat moet je doen om grote, slimme ideeën tot leven te wekken?

Ken je dat, dat je jezelf afvraagt waarom je dit werk eigenlijk doet? Wat heb ik bereikt als ik aan het eind van die tunnel kom? Wat is het baken? Wat is de vuurtoren? Dat werkt beter voor mij dan het idee zelf, omdat je op die manier ook iets leert. Het idee wordt er alleen maar beter van. Is dit mindfulness in het creatieve denkproces? Wanneer je goed nadenkt over je werk, dan ga je in principe naar een hoger niveau. Het neemt het creatieve proces niet over, maar je kunt het wel zelf alvast doornemen in je hoofd. Het idee áchter het idee. Het verhaal áchter het verhaal. Op die manier wordt je als het ware gedwongen om over het doel, het standpunt, het merk en het verhaal van het merk in de merkenbranche na te denken. Op die manier valt het idee op de een of andere manier vanzelf in dit hele ecosysteem.

Wat vind je zelf een van je grootste creatieve wapenfeiten?

Eigenlijk alles waarbij we ervan uitgingen om verschil te maken. Dat klinkt best oubollig, ik weet het, maar het is de waarheid. Verschillende mensen hebben verschillende redenen om 's ochtends op te staan en mee te draaien in de branche. Ik draai al 22 jaar mee in deze branche, in verschillende functies. Ik ben maker geweest, directeur van het bedrijf, planner... Het is geweldig dat ik het geluk heb gehad om steeds weer uitgedaagd te worden om zo veel verschillende dingen te proberen. Het maakt zeg maar een verschil vanuit menselijk inzicht dat echt tot leven komt [voor] je eigen ogen.

Vier jaar geleden heb ik aan een PepsiCo-campagne voor de ramadan gewerkt. Het was een prachtig verhaal, omdat we aan de hand van gegevens de kern van het verhaal konden ontrafelen; de meerwaarde waar mensen tijdens de ramadan naar verlangen. Het was pure nostalgie.

We konden dit idee tot leven brengen door hen precies dát te geven waar wij die nostalgische gevoelens van kregen. Met behulp van technologie konden we CGI[-versies van culturele] iconen maken die al 20 jaar dood zijn. Heel even kregen mensen weer een glimp van het entertainment dat ze 20 jaar geleden voor het laatst hadden gezien. Heeft Pepsi hierdoor meer verkocht? Waarschijnlijk wel. Is dat waar het om draaide? Hebben we er prijzen mee binnengesleept? Jazeker. Maar is dat net zo belangrijk als dat ene moment waarop oude generaties en jonge generaties bij elkaar zaten, mobieltje of tv bij de hand, en tegen elkaar zeiden: 'Kijk nou! Ze hebben die gast weer tot leven gewekt. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?' [hij grinnikt]

Lees voor meer inzichten van prominente creatievelingen onze interviews met podcaster David Rheinstrom, dj Hesta Prynn, designer Chris Rowson en PR vice-voorzitter PR Marcus Peterzell.

Meer Dropbox Nieuws

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.