Dropbox Business Blog Nederland — Samenwerking is onmisbaar voor marketingmanagers

Je leest nu Samenwerking is onmisbaar voor marketingmanagers
Delen 
2 mei, 2017 — 4 minuten leestijd

Samenwerking is onmisbaar voor marketingmanagers

Steve Jobs was een echte marketinggenie. Maar zelfs Jobs kon het niet alleen. Zijn ideeën en intuïtie kwamen pas echt tot leven met hulp van de meest getalenteerde productdesigners en onderzoekers ter wereld. En zelfs Jobs gaf toe dat hij een groot deel van zijn succes te danken had aan mensen als Steve Wozniak en Jony Ive.

Jij bent het creatieve brein, degene die de klus moet klaren. Maar je kunt het niet alleen. En vaak mag je ook niet alleen beslissen. Tegenwoordig zijn workflows complexer dan ooit en krijg je input van steeds meer afdelingen en functies. Projecten zijn ingewikkelder geworden en er werken meerdere disciplines aan mee. Je moet dus wel een teamspeler zijn om te zorgen dat niet alleen je moeder oog en waardering heeft voor je creatieve uitspattingen.

Gelukkig is er nu moderne technologie om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Met proactieve samenwerking kun je de workflows stroomlijnen die nu nog voor vertraging zorgen.

Kies de 'juiste' tools
Het levert een hoop stress op als je geen toegang hebt tot de 'juiste' tools. En 'juiste' staat hier tussen aanhalingstekens, want er bestaan nogal wat verschillende meningen over wat nou precies de 'juiste' tool is. Zelfs binnen teams.

Als je een creative director die al ruim 20 jaar op een Mac werkt, vraagt over te schakelen op Windows voor de samenwerkingssoftware dan hoef je geen "Ja, natuurlijk" als antwoord te verwachten. Zoiets kan leiden tot het afhaken van medewerkers die liever blijven werken met hun oude vertrouwde tools.

Kortom: als je dit verprutst, maak je de situatie alleen maar erger.

Daarom is het van groot belang een cross-platform samenwerkingstool te vinden waarmee iedereen op zijn eigen vertrouwde apparaat kan blijven werken. Of dat nu een pc is of een Mac, tablet of (steeds vaker) een smartphone. Ook is het belangrijk dat de tool naadloos integreert met andere software, waardoor teamleden kunnen blijven werken met de app van hun keuze. Dropbox werkt bijvoorbeeld goed samen met tientallen andere zeer gangbare samenwerkingstools zoals Slack, Hipchat, Asana, Trello, Salesforce enzovoort.

Kies samen met je team voor de beste optie. Betrek daarbij interne en externe medewerkers en uiteraard klanten. Mensen zullen eerder gebruikmaken van een samenwerkingstool als ze hebben meegedacht. Je zou maar een tool selecteren op basis van veelbelovende folders en websites, die niet blijkt te werken in de praktijk.

Zorg voor goedkeuring van het management
Er valt veel te zeggen voor het gebruik van hippe online samenwerkingstools, maar zonder officiële goedkeuring en steun gebeurt er niets. Dat betekent voor jou dat je de baas moet winnen voor je plan.

Gelukkig is er niet al te veel voor nodig om het management te overtuigen.

Marketingmanagers hebben al genoeg aan hun hoofd. Ze ontvangen materiaal van andere vestigingen en externe partijen, uit andere steden en soms zelfs uit andere landen. Het is moeilijk om zonder iedereen steeds lastig te vallen op de hoogte te blijven van de voortgang van projecten.

Een krachtig online samenwerkingsplatform zorgt ervoor dat de marketingmanager op de hoogte blijft van wat er speelt zonder dat hij zich overal mee hoeft te bemoeien. Vertel dit aan het management en je lost hun problemen ook meteen op. Daar houden ze van.

Houd alles op één plek
Als je iedereen ervan hebt overtuigd dat samenwerking de juiste weg voorwaarts is, geef dan het goede voorbeeld en maak je werk toegankelijk via het nieuwe systeem.

En alleen via het nieuwe systeem. Niet via e-mails, niet even een snelle update bij de koffiemachine. Gebruik alleen nog maar het nieuwe systeem.

Zo help je anderen te wennen aan de nieuwe manier van werken. Stimuleer ze om feedback en opmerkingen te geven op een manier die je makkelijk kunt verwerken en die geen onnodige vertragingen veroorzaakt. Bovendien helpt het systeem bij versiebeheer en laat het iedereen weten wat er gebeurt, wanneer het gebeurt.

Het klinkt misschien als een paradox, maar het omarmen van samenwerking is misschien wel de beste manier om je eigen creatieve ideeën te realiseren. En als dat het doel is, kun je jezelf dan nog veroorloven het anders te doen?

Voor meer informatie over hoe marketeers beter samenwerken met Dropbox, check de blog post 

Meer Marketing

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.