Dropbox Business Blog Nederland — Suikerboost, granolaverslaafd: hoe verschillende snacks je creativiteit aantasten

Je leest nu Suikerboost, granolaverslaafd: hoe verschillende snacks je creativiteit aantasten
Delen 
1. februari 2018 — 7 minuten leestijd

Suikerboost, granolaverslaafd: hoe verschillende snacks je creativiteit aantasten

De tijd is aangebroken van kantoorkeukens vol met kersttaarten, koekjes en bodemloze snoepschalen. Terwijl je hart misschien overloopt van vreugde, geldt dit waarschijnlijk niet voor je hersenen. Na elke traktatie die je eet volgt een onvermijdelijke inzinking, waardoor je je geïrriteerd, gestrest en wazig in je hoofd voelt. Dus overweeg voordat je een nieuwe hap kerstkransjes naar binnen werkt de volgende tips over hoe je de verleidingen van de feestdagen kunt weerstaan en kunt kiezen voor een snack die je creativiteit de hele dag door zal aanwakkeren.

Glucose is brandstof voor de hersenen

Onze hersenen werken voornamelijk op glucose omgezet uit voedingsmiddelen die rijk is aan koolhydraten. Het is de brandstof die ons alert en gefocust houdt. Hoe goed onze hersenen glucose gebruiken, is ook van invloed op het oplossen van problemen, leren en het geheugen. Leslie Beck, voedingsdeskundige, legt uit: “Glucose is ook nodig om neurotransmitters, hersenchemicaliën die informatie door de hersenen en het lichaam communiceren, te synthetiseren. Zonder voldoende glucose wordt de communicatie tussen hersencellen aangetast.”

Niet alle brandstof wordt gelijk aangemaakt

Hoewel de speculaaspoppen in de kantine vol zitten met koolhydraten, zullen ze je hersenen niet dezelfde langdurige energie geven als de koolhydraten in een kom yoghurt met bosbessen. Gebakken lekkernijen en andere hoog-glycemische voedingsmiddelen geven glucose snel af in je bloedbaan, waardoor je vlug energie krijgt. Maar na die boost, keldert je bloedsuikerspiegel en blijf je achter met een wazig hoofd en een aangetast geheugen. Hongerbuien keren ook sneller terug, waardoor het nog moeilijker wordt om je te concentreren.

Om je hersenen langdurig optimaal te laten werken, moet je je tegoed doen aan laag-glycemische koolhydraten, zoals fruit, groenten en granen. Deze voedingsmiddelen geven hun glucose langzaam af, waardoor je hersenen een constante toevoer krijgen van energie. Zonder de hevige schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt door hoog-glycemische zoetigheden, ben je helderder en mentaal sterker gefocust.

Als dat nog steeds geen goede reden is om in plaats van de koekjestrommel naar de fruitschaal te grijpen, lees dan vlug verder. Uit een onderzoek in de British Journal of Health Psychology is gebleken dat deelnemers die meer groente en fruit aten, zich op het werk gelukkiger en creatiever voelden. Zoals uiteengezet in The Globe and Mail, “speculeren de onderzoekers dat vitamines, antioxidanten en koolhydraten in groenten en fruit de productie van dopamine en serotonine - neurotransmitters die betrokken zijn bij stemming, gedrag en cognitie - in de hersenen verhogen.”

Eiwitten, vetten en talrijke vitamines en mineralen spelen ook een bijzondere rol bij het activeren van onze hersenen, het synthetiseren van neurotransmitters en het afweren van schade door vrije radicalen. Als het gaat om mentaal stimulerende snacks, suggereert de Washington Post dat de echte zachte plek een mix is van langzaam vrijkomende koolhydraten; een eiwit zoals mager vlees, eieren of noten; en een gezond vet zoals avocado. Succesvolle combinaties zijn wortelen en hummus, appels en amandelboter, zalm en volkoren crackers.

Hoe de lekkernijen op kantoor te weerstaan

Alle beslissingen die we op een gemiddelde werkdag nemen, doen afbreuk aan onze wilskracht, waardoor we kwetsbaar blijven voor de aantrekkingskracht van zuurstokken en pepermunttaartjes. Vecht terug met deze strategieën voor een gezondere en productievere kerst en nieuwjaar:

Bereid je voor op de verleiding. Simpelweg tegen jezelf zeggen dat je niet moet overdrijven is niet genoeg. Als je je concentreert op het niet eten van een koekje, kun je er zelfs van uitgaan dat de kans groter is dat je het zult opeten. Onderzoekers in Nederland ontdekten dat het plannen van wat niet te doen een ‘ironisch terugvaleffect’ oplevert dat ervoor zorgt dat we nog meer aan de verboden gewoonte toegeven.

Voordat de koekjes je gek maken, moet je precies bepalen wat je gaat doen in plaats van ze te verorberen (bijv. een appel eten, een ommetje maken, een praatje maken met een collega). Studies hebben aangetoond dat mensen twee tot drie keer meer kans hebben om verleiding te weerstaan wanneer ze zich hebben voorbereid met een specifiek actieplan.

Houd voedsel voor de hersenen binnen handbereik. Mensen hebben moeite om weerstand te bieden aan voedsel dat zichtbaar is en voor het grijpen ligt. Dit geldt vooral als het gaat om junkfood. In een onderzoek waarin werd gekeken naar de invloed van nabijheid en zichtbaarheid op de consumptie van snoep, aten de deelnemers 2,5 extra stukken chocolade als de lekkernijen op een doorzichtige schaal lagen, in plaats van in een ondoorzichtige doos. Vanaf het moment dat de schaal binnen handbereik kwam van hun bureau, verslonden ze 2,1 extra snoepjes per dag.

Ook al zou het nut hebben, eisen dat je collega’s gebakjes of lekkernijen verbergen, is waarschijnlijk geen realistische optie. Bestrijd de suikerbommen verspreid op kantoor in plaats daarvan met vers fruit, een pot met studentenhaver of andere creativiteitsbevorderende combinaties op je bureau.

Neem regelmatig een snack. De druk van deadlines en een zware werkbelasting leiden er vaak toe dat mensen snacks of zelfs complete maaltijden overslaan. Deze keuzes lijken misschien tijd te besparen, maar ze beïnvloeden uiteindelijk cognitieve functies en verminderen de productiviteit. Om je bloedglucose op peil te houden en je hersenen optimaal te laten werken, moet je minstens elke drie uur iets eten.

3 creativiteitsbevorderende snacks

Wat zou je in plaats daarvan moeten eten om een coma veroorzaakt door suikerhoudende voeding te vermijden? Hier zijn drie superkrachtige alternatieven die ervoor zorgen dat je op scherp staat en klaar bent om elk kerstspel te verslaan.

Bosbessen: pak de volgende keer als je wat extra creativiteit kan gebruiken naar een bakje bosbessen. Alle donkere groenten en fruit zijn goed voor de hersenen, maar blauwe bessen behoren tot de beste. De kleine vruchten zitten vol met flavonoïde fytochemicaliën die hersencellen helpen efficiënt te reageren op inkomende berichten en de groei van nieuwe neuronen bevorderen. De bessen fungeren ook als antioxidanten, waardoor schade door vrije radicalen wordt beperkt en onze hersenen jong blijven. Sommige onderzoeken suggereren dat bosbessen zelfs leeftijdsgerelateerd geheugenverlies kan terugdraaien. In één onderzoek kregen oudere ratten die gedurende twee maanden een bosbessenextract hadden geconsumeerd het geheugen en de motoriek van hun jeugd weer terug.

Walnoten: net als andere noten zijn deze hersenvormige snacks een geweldige bron van het essentiële aminozuur tyrosine. Tyrosine stimuleert de hersenen om dopamine aan te maken, een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt in leren, motivatie en creativiteit.

Onderzoekers van de UCLA ontdekten ook dat het eten van een handvol walnoten per dag het geheugen, de concentratie en informatieverwerkingssnelheid kan verbeteren. De verhoogde cognitieve functie kan te wijten zijn aan de combinatie van talloze vitaminen en mineralen in de noot, evenals het hoge gehalte aan antioxidanten en alfa-linoleenzuur (een plantaardig omega-3 vetzuur).

Pure chocolade: het leven is te kort om lekkernijen volledig aan de kant te schuiven. Matigen is in dit geval cruciaal, maar pure chocolade heeft genoeg kwaliteiten om het versmaden van enkele stukjes te rechtvaardigen. Een studie over de voordelen van chocolade heeft aangetoond dat cacaopoeder en pure chocolade dezelfde of meer antioxiderende eigenschappen bevatten in vergelijking met verschillende fruitpoeders en sappen.

De flavanolen (antioxidante flavonoïden) in pure chocolade kunnen de bloedtoevoer naar de hersenen en de cognitieve functie verbeteren. Pure chocolade bevat ook serotonine - het 'gelukshormoon' - en verschillende stimulerende middelen, waaronder cafeïne. Dit alles kan bijdragen aan de humeur- en hersenversterkende eigenschappen van chocolade.

Onthoud: hoe hoger het cacaogehalte, hoe groter de gezondheidsvoordelen. Ga voor pure chocoladerepen met 70% of meer cacao.

Ongeacht hoe creatief ze ook zijn gedecoreerd, lekkernijen tijdens de feestdagen ondermijnen je creativiteit. Ze ontdoen je van je energie. Gelukkig kun je ze, met een vooruitziende blik, vermijden en in plaats daarvan snacks eten die je hersenen daadwerkelijk een opkikker zullen geven.

Creative Energy to Work

Meer Dropbox Nieuws

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.