Dropbox Business Blog Nederland — Tijd besparen met de cloud

Je leest nu Tijd besparen met de cloud
Delen 
14 december, 2017 — 3 minuten leestijd

Tijd besparen met de cloud

Een recent onderzoek concludeerde dat 80 procent van de bedrijven die hun werkzaamheden naar de cloud hebben verplaatst, binnen zes maanden hun bedrijfsprocessen zagen verbeteren. Waarom? Omdat op de werkplek tijd geld kost en gedateerde systemen de boel vertragen. Denk maar eens aan de tijd die het kost om een bestand te vinden en te openen, te controleren of het de nieuwste versie is en het dan klaar te maken voor verzending naar een klant of collega. Deze tijd kan en moet worden besteed aan productievere zaken.

Een bedrijf dat dit maar al te goed weet is het Duitse Willenbrock Fördertechnik GmbH & Co. KG (WF), een logistieke dienstverlener met meer dan vijfhonderd medewerkers. Sinds de oprichting in 1962 heeft het bedrijf altijd nieuwe technologie ingezet om de workflow, productiviteit en werknemerstevredenheid te verbeteren.

Interne workflows vereenvoudigen

Ulrike Meyer, hoofd Digital Solutions bij Willenbrock, legt uit dat het zoeken en vinden van marketing- en salesdocumenten heel veel tijd kostte. De content was verspreid over meerdere servers en kon alleen op verzoek worden gedeeld: "Verschillende bestandsversies werden op meerdere locaties opgeslagen en dat was echt een uitdaging. We waren heel veel tijd kwijt met het zoeken naar de laatste versie.”

En dus koos WF meer dan een jaar geleden Dropbox Business als partner om ervoor te zorgen dat alle content op één plaats stond, intern eenvoudig toegankelijk was en veilig gedeeld kon worden met klanten. Ulrike legt uit: “Dat wij zelf de controle hebben over wie toegang heeft tot welke content is voor ons cruciaal. Met zo’n groot team is het gewoon niet praktisch om iedereen toegang te geven tot alles en Dropbox Business maakt dit voor ons eenvoudig beheersbaar.”

Door het hele team toegang te geven tot dezelfde samenwerkingstool worden de interne workflows bij Willenbrock steeds gestroomlijnder. Problemen met eigenaarschap, documentreplicatie en gedateerd materiaal behoren tot het verleden, aangezien werknemers steeds meer vrijheid krijgen om te werken zoals zij dat willen.

Externe workflows verbeteren

Extern gebruikt Willenbrock’s Digital Solutions de cloud ook om met klanten samen te werken: “ We hebben op dit moment een klant met wie we data onmiddellijk moeten kunnen delen en aanpassen. Met Dropbox Business creëren we een privédocument dat alleen toegankelijk is op uitnodiging. Zo kunnen wij samen met de klant werken aan documenten, ze delen en becommentariëren.”

Net zoals de rest van die 80 procent van de bedrijven die voordelen ondervinden van hun stap naar de cloud, heeft de transitie ook voor Willenbrock concreet rendement opgeleverd. Volgens Ulrike bespaart het team iedere week gemiddeld twee werkuren per werknemer – een bedrijfsbrede besparing van zo’n duizend uur per week. Deze uren worden gebruikt om het bedrijf te promoten: “De tijdswinst die Dropbox oplevert geeft ons meer tijd om het bedrijf te promoten en bij te blijven met de ontwikkelingen in de sector,” aldus Ulrike.

Meer weten over hoe andere bedrijven tijd besparen met de cloud? klik hier

Meer Klantverhalen

Let op: soms bloggen we over nieuwe producten of eigenschappen voordat ze uitgebracht zijn,
ende timing en extra functionaliteit van deze eigenschappen kunnen afwijken van wat hier wordt gedeeld.
De beslissing om onze diensten af te nemen moet worden gemaakt op de producten
en kenmerken die op dat moment beschikbaar zijn.